Ysiluokkalaiset tutustumassa yliopistoon

Teksti ja kuvat: Emma Karjalainen

Torstaina 18.5.2017 Summamutikassa vieraili Kruunuhaan ysiluokkalaiset. Aluksi tutustuimme Exactumin suurimpaan luentosaliin ja oppilaat saivat kuulla millaista yliopistossa opiskelu on ja miten sinne pääsee opiskelemaan. Mukana ollut opettaja oli itsekin opiskellut Kumpulassa ja kertoi myös omista kokemuksistaan.

Luokassa oppilaat pääsivät testaamaan päättelykykyjään pilvenpiirtäjien parissa. 4×4 -kokoiset ruudukot ratkesivat nopeasti ja monet ehtivät pohtimaan myös vaikeampia 5×5 -kokoisia ruudukoita. 25 talolla jopa helppo ruudukko tuntuu vaikeammalta täyttää, koska taloja on niin paljon enemmän.

Pilvenpiirtäjäruudukoiden täyttäminen kannattaa aloittaa korkeimmista taloista.

Lopuksi pohdittiin vielä Hanoin torneja. Jotkut ehtivät päättelemään siirtelykaavan, mutta siirtojen lukumäärät jäivät vielä selvittämättä. Näiltä yhdeksäsluokkalaisilta kuuden palan korkuisen tornin siirtäminen sujui nopeasti ja suurimmilta osin ilman turhia siirtoja.

Kuuden palan korkuisen tornin siirtelyä.