Luovin opiskelijat Summamutikassa

Teksti: Suvi-Maria Hautala ja Anne Mattila
Kuvat: Suvi-Maria Hautala ja Anne Mattila

Tiistaina 19.9. Summamutikka-luokkaan saapui ryhmä ammattiopisto Luovin opiskelijoita. Vierailu aloitettiin tutustumalla pentaminoihin. Mahdollisia muotoja pohdittiin yhdessä ja kaverin kanssa ja monet keksivätkin lähes kaikki mahdolliset muodot. Sen jälkeen pentaminoilla muodostettiin torni sekä eri kokoisia ruudukoita. Torni tuotti aluksi monille päänvaivaa, mutta pienellä avustuksella siitä selvittiin, ja sitten suorakaiteita ratkottiinkin varsin nopeasti. Monet ehtivät pohtia kaikkien pentaminojen saamista samaan ruudukkoon, eikä sitä olisi millään maltettu jättää kesken.

Pentaminoja pohdittiin keskittyneesti.

Yhteisen pentaminojen pohdiskelun jälkeen jakaannuttiin pienempiin ryhmiin ja työskenneltiin eri pisteillä. Yhdellä pisteellä opiskelijat saivat pohtia ubongoja sekä kaksi- että kolmiulotteisessa maailmassa. Kolmiulotteiset ubongot olivat monen suosikkeja ja tosi eteviä ratkaisijoita opiskelijoista löytyikin!

Työpistetyöskentelyssä opiskelijat pääsivät ratkomaan erilaisia pulmia.

Toisella pisteellä pohdittiin pilvenpiirtäjiä. Tällä rastilla joutui päättelemään annettuja vihjeitä monesta eri näkökulmasta, mutta palasten loksahdettua kohdalleen pulmat ratkesivat melkein kuin itsestään. Kolmannella pisteellä selvitettiin rahanipusta mitkä seteleistä olivat väärennettyjä. Tämä oli rasteista selvästi laskutaitoa vaativin, mutta ryhmät selättivät hienosti tämänkin rastin ja suurin osa löysi nopeasti oikeat setelit väärennettyjen joukosta. Neljännellä pisteellä oli hauska Platonin kappaleet -rakentelu, jossa opiskelijat päästivät luovuutensa valloilleen vaahtokarkkien ja hammastikkujen kanssa.