Money, money, money

Teksti ja kuvat: Jenni Räsänen

Ammattiopisto Luovin liiketalouden ensimmäisen vuoden opiskelijoita saapui vieraaksi matikkaluokka Summamutikkaan tiistaina 3.10.  Vaikka päivä oli jo pitkällä, opiskelijoiden keskittyminen riitti loistavasti vaativiin pulmatehtäviin, joiden teemana oli ryhmän toiveiden mukaisesti raha.

Vierailu aloitettiin Tilavuushaasteella, jonka lopputuloksena syntyi neljä erilaista, mutta hyvinkin tilavaa astiaa. Tilavimpaan astiaan mahtui yli 400 g herneitä!

Tilavuushaasteessa herneitä sai kauhoa urakalla, että astiat saatiin täyteen.

Tilavuushaasteen jälkeen siirryttiin työpistetyöskentelyyn. Jokainen ryhmä pohti vuorollaan yhtä neljästä pulmasta, joissa rakennettiin Pentaminoilla sekä pohdittiin erilaisia rahapulmia. Rahapulmissa piti mm. jakaa kirjekuoresta löytyneet rahat tasan jokaiselle ryhmäläiselle sekä selvittää seteleiden aitoutta. Lisäksi yhdellä työpisteellä pohdittiin Timon ja Mikon rahaongelmaa.

Rahapulmissa pohdittiin mm. miten kirjekuoresta löytyneet rahat jaettaisiin ryhmäläisten kesken tasan.

Vierailu kesti 75 minuuttia ja aika kului kuuleman mukaan nopeammin kuin  tavallisesti matikan tunneilla. Opiskelijoiden suosikkitehtävä oli Pentamino-pulma, jossa kaikki ryhmät etenivät haastavimpaan tehtävään asti. Myös muut pulmatehtävät koettiin mukaviksi.