Kolmasluokkalaiset pulmatehtävien parissa

Teksti: Salla Latva-Äijö ja Suvi-Maria Hautala
Kuvat: Suvi-Maria Hautala

Torstaina 28.9 vieraaksemme Summamutikka-luokkaan saapui 19 innokasta kolmasluokkalaista Yhtenäiskoulusta. Heidän toivomuksenaan oli Amazing Race of Math tehtävärasteineen. Toteutimme toiveen ja valitsimme rasteiksi Hanoin tornin, Rosvot ja poliisit, Platonin kappaleet, Suklaata!, Farmieläimet, Pentaminon, Henkilöiden iät, Loikkivat sammakot, Neliöitä etsimässä, tulitikkutehtäviä ja Susi, lammas, kaali -pulmatehtävän.

Loikkivat sammakot rastilla oppilaiden piti keksiä kuinka keltaiset ja punaiset sammakot saadaan siirtymään lumpeenlehdeltä toiselle.

Kartanluku ei ollut aluksi ihan helppoa, vaan kartta saattoi olla nurinpäin tai sitten katsottiin väärän kerroksen kohdalta ja ihmeteltiin, kun ei rasteja löytynytkään. Kiertelevien ohjaajien ja opettajan avustuksella muuttui kartanluku pian helpoksi ja kohta kolmasluokkalaiset kulkivat matematiikan laitoksella sujuvasti kuin kalat vedessä. Oppilaat paneutuivat rastien tehtäviin innostuneina ja hyvin keskittyneinä. Osa rasteista oli haastavia, mutta pienellä neuvonnalla niistäkin selvittiin. Välillä jotkut osallistujat olivat huolissaan ehdittäisiinkö varmasti kiertää tarpeeksi rasteja. Hienosti kolmasluokkalaiset kuitenkin jaksoivat pähkäillä yhdessä monta, aluksi haastavalta tuntuvaa pulmaa läpi, ennen kuin tuli aika palata luokkaan.

Suklaata!-rasti oli haastava, kun taas pentamino oli helppo

Luokassa käytiin vielä ratkaisuja yhdessä läpi. Helpoimpana moni ryhmä piti Pentamino-tehtävää, vaikeimmaksi koettiin rastit Suklaata! ja Henkilöiden iät. Henkilöiden iät laskettiin lopuksi yhdessä taululle, jotta nekin ryhmät, jotka eivät olleet rastilla käyneet tai olivat joutuneet luovuttamaan näkivät, miten tehtävän pystyi ratkaisemaan. Oppilaat olivat tunnin suunnistuksen jälkeen kaikkensa antaneita ja väsyneitä. Onneksi kysyttäessä oliko heillä ollut kivaa vastaukseksi saatiin yksimielinen “Joo!”. Myös ohjaajilla oli kivaa, kun saimme johdatella oikeisiin ratkaisuihin mukavia ja innostuneita Yhtenäiskoulun kolmasluokkalaisia!