Pulmia yläkoululaisille

Teksti: Suvi-Maria Hautala ja Emma Karjalainen
Kuvat: Suvi-Maria Hautala ja Emma Karjalainen

Torstaina 5.10 Latokartanon peruskoulun kahdeksasluokkalaiset tulivat tutustumaan Summamutikkaan. Ohjelmassa oli toivottu pentaminot ja lisäksi kinkkistä pohdittavaa portaikko-ongelman ja pilvenpiirtäjien parissa.

Vierailu lähti käyntiin erilaisten pentaminopalojen pohdinnalla. Hetken miettimisen jälkeen yksi oli löytänyt kaikki kaksitoista erilaista palaa ja moni muukin oli jo yhden päässä kaikista. Pöytiin piirtäminen oli tietysti oppilaista hauskaa, ja niitä toivottiin omaankin kouluun. Seuraavaksi oli vuorossa kuvioiden täyttämistä pahvisilla pentaminoilla.

Yksi oppilas ratkaisi vaikean 6×10 ruudukon, johon tulee kaikki erilaiset pentaminopalat!

Yksi ryhmä sai ratkaistua vaikean portaikko-ongelman ilman yhtään vinkkiä. Muutkin ryhmät saivat kaikki perheenjäsenet pelastettua pienellä avustuksella. Oppilaat ratkoivat pilvenpiirtäjiä todella sinnikkäästi, vaikka alkuun pääseminen tuntuikin ensin hankalalta. Kahdessa pöydässä ehdittiin ratkomaan jopa erittäin haastavia 5×5 -ruudukoita. Oppilaat jaksoivat ratkoa pulmia innokkaasti ja keskittyneesti, vaikka iltapäivä oli jo pitkällä. Kiitos vierailusta!

5×5 -pelilaudoissa riitti haastetta nopeimmille.