Monipuolista ja hauskaa matikkaa

Teksti: Salla Latva-Äijö
Kuva: Maria Larionova

21.9.2017 Saimme Summanmutikkaluokkaan vieraaksemme Yhtenäiskoulusta reippaita ja innostuneita kolmasluokkalaisia. Heidän toiveenaan oli Amazing Race of Math, joten olimme valmistelleet heille 12 jännää toiminnallisen matikan tehtävärastia, ja sijoittaneet ne Exactumin kaikkiin neljään kerrokseen. Rasteina oli mm. Hanoin torni, Platonin kappaleet, pentaminot, rosvot ja poliisit, susi, lammas, kaali – ongelma, loikkivat sammakot, neliöitä etsimässä, chocolate fix –peli ja kolme erilaista pohdintapulmaa.

Annoimme ohjeet luokassa ja sen päätteeksi jaoimme tabletit ja kynät opettajan muodostamille kolmen hengen ryhmille. Ryhmien kiertäessä rasteja opettaja ja ohjaaja kiersivät myös rasteilla ja antoivat neuvoja ja rohkaisua haastavilta tuntuviin tehtäviin. Viimeistään luokassa tehtävien ratkaisut selvisivät, kun yhdessä mietittiin miten ratkaisun sai pääteltyä. Luokassa suunnistusryhmät vertailivat myös innoissaan oman ryhmän tabletilta löytyviä ratkaisuja toisen ryhmän ratkaisuihin. Eräs ryhmä oli onnistunut ratkaisemaan kaikki suunnistusrastit yhtä lukuunottamatta, ja ratkaisi tuon vielä puuttuvan ”Suklaata!”-tehtävänkin lopuksi luokassa. Hyvä!

Susi-lammas-kaali -ongelmassa sai käyttää apuvälineitä ratkaisun tukena.

Mielestämme suunnistus sujui hyvin, oppilaat olivat todella motivoituneita ratkaisemaan tehtäviä ja jaksoivat myös käydä ratkaisuja läpi. Neliöitä etsimässä -tehtävää läpi käytäessä monesta pöydästä kuului, että ”Äh, tuo jäi meiltä huomaamatta” ja ”Ai, noin sen olisi voinut ratkaista”. Myös kohtalaisen vaikea ”Henkilöiden iät”-tehtävä ratkesi, kun oppilaat pohtivat sitä ensin hetken ryhmissään ja sitten lähdettiin yhdessä ratkaisemaan tehtävää taululle: Reippaasti tehdään alkuarvaus ja pienen laskemisen ja päättelemisen kautta löydetään sopivat iät. Kaikilla oppilailla oli kivaa suunnistaessa ja niin oli myös ohjaajilla kun saatiin ohjata taitavia ja innostuneita kolmasluokkalaisia.