Kuinka todennäköistä?

Teksti: Johanna Helle ja Tommi Mäkeläinen
Kuvat: Johanna Helle

Malmin peruskoulun kasiluokka tuli jo toista kertaa vierailemaan Helsingin yliopiston Summamutikka-luokkaan. Tänä torstaina 12.10 tiedossa oli erilaisia kokeita todennäköisyyksiin liittyen. Vaikka todennäköisyyden käsite oli ennestään monelle vieras, ei se haitannut tehtävien tekemistä.

Jaoimme oppilaat kolmeen pöytään. Jokaisessa pöydässä oppilaat pääsivät leikkimään tutkijoita ja suorittamaan empiirisiä kokeita. Yhdessä pöydässä heitettiin kahta noppaa, laskettiin niiden silmälukujen summa ja kirjattiin tukkimiehen kirjanpidolla kuinka monta kertaa kukin summa tulee. Toisessa pöydässä heitettiin nastoja pöydälle ja kirjattiin kuinka moni nasta laskeutuu neula ylöspäin ja kuinka moni neula alaspäin. Kolmannessa pöydässä tutustuttiin Efronin noppapeliin.

Kuinka moni heitetyistä nastoista asettui selälleen?

Jokainen pöytäryhmä pääsi kokeilemaan kaikkia tehtäviä. Noppien summien laskeminen innosti enemmistöä. Efronin nopat tuntuivat alkuun hieman monimutkaisilta, mutta moni ehti pelata sitäkin monta kierrosta ja huomata mielenkiintoisia tuloksia. Lopuksi keskustelimme tuloksista ja pohdimme, miksi tietyt tulokset olivat todennäköisempiä kuin toiset.

Efronin noppapelissä suurempi silmäluku voittaa pienemmän.

Loppuun ehdimme vielä miettiä hauskaa sammakko-pulmaa. Se oli kaikkien mielestä ehkä kivoin tehtävä. Summamutikka-ohjaajat kiittävät! Toivottavasti näemme teitä vielä tulevina vuosina. :>

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *