Yhteistyötä ja ongelmanratkaisua

Teksti ja kuvat: Jenni Räsänen

Tiistaina 6.2.2018 saimme vieraaksemme Summamutikka-luokkaan Stadin ammattiopiston prosessiteollisuuden 1. vuoden perustutkinto-opiskelijoita. Ryhmän toiveena oli, että vierailulla ratkottaisiin pulmia ja harjoiteltaisiin ryhmätyöskentelyä, sillä ne ovat tärkeitä taitoja alan opiskelijoille.

Vierailu aloitettiin Tilavuushaasteella. Astioiden ulkomuotoa suunniteltiin huolella ja pöytäryhmissä keskusteltiin astian tilavuuteen vaikuttavista seikoista. Haasteessa syntyi monenlaisia astioita, mutta niukan voiton vei oranssin ryhmän rakennelma, johon mahtui huimat 351 grammaa herneitä! Punaisen ryhmän kahvallinen astia sai puolestaan tyylipisteet luovasta ulkomuodostaan.

Kun omaan ryhmään oli ehditty tutustua rakentelun merkeissä, jatkettiin ryhmätyöskentelyä vielä matikkasuunnistuksessa, joka tarjosi liikettä sekä mielelle että keholle. Amazing racen parissa päästiin myös kurkistamaan matematiikan ja tilastotieteen rakennukseen ja yliopisto-opiskeluun tarkemmin. Suunnistuksen rastit olivat haastavia, mutta ratkaisuja oli löytynyt hyvin moneen pulmatehtävään.

Tilavuushaasteessa syntyi taas monenlaisia astioita, jotka kilpailivat tilavimman astian tittelistä.