Murtolukupelejä

Teksti ja kuva: Jenni Räsänen

Torstaina 8.2.2018 Rekolan koulun 5.-luokkalaiset saapuivat vierailulle Kumpulaan. Luokka on parhaillaan harjoittelemassa murtolukuja matematiikan tunneillaan, joten ne valikoituivat luonnollisesti myös matikkaluokkavierailun aiheeksi. Vierailulla oli mukana myös TET-harjoittelijamme Elena, joka on ollut koko viikon tutustumassa työelämään Helsingin yliopiston Tiedekasvatuskeskuksessa.

Vierailun aloitettiin lämittelytehtävällä, jossa pöytäryhmien tuli vastata ryhmänsä jäseniä koskeviin kysymyksiin murtolukujen avulla. Kysymyksenä oli, kuinka suuri osa pöytänne jäsenistä a) on vaalea hiuksisia ja b) omistaa lemmikin. Kun kukin ryhmä oli kirjoittanut vastauksen murtolukuna valkotaululle, vertailemalla vielä selvitettiin, minkä ryhmän tulos oli suurin.

Tämän jälkeen harjoiteltiin murtolukujen yhteen- ja vähennyslaskua murtolukujen noppapelin avulla. Peliä pelattiin yhteensä viisi kierrosta ja lopuksi kunkin pelaajan laskutoimitusten tulokset laskettiin yhteen ja suurin tulos voitti.

Lopuksi ehdittiin vielä pelata Reps!-repäisypeliä, joka oli selvästi vieraiden mieleen. Osa ryhmistä ehti pelata peliä useammankin kierroksen ja pelit päättyivät usein, kun pelipaperit olivat jo lähes mikroskooppisen pieniä.

Reps!-repäisypeliin tarvitaan ainoastaan paperia, sakset ja murtolukunoppa!