Arkeen paluu ja kiperät pulmat

Teksti ja kuvat: Anni Jyrinsalo

Latokartanon 5. -luokka otti pehmeän lasun takaisin arkeen suuntaamalla heti pääsiäisloman jälkeen vierailulle Summamutikka-luokkaan. Lomalta paluusta huolimatta oppilaat ryhtyivät innokkaina selvittämään ensimmäistä pulmaa, eli Pentamino-palojen muodostamista.

Viimeinen Pentamino-alusta osoittautui haastavaksi.

Vierailun aikana oppilaat pääsivät työskentelemään neljässä eri pisteessä. Yksi pisteistä oli Einsteinin ongelma, joka osoittautui haastavaksi, mutta ei lyömättömäksi. Toisena pisteenä oli Pilvenpiirtäjät, joka oli loppuäänestyksen perusteella erittäin pidetty pulma. Pulman idea ymmärrettiin nopeasti ja kohta kaikki pelipohjat olikin saatu ratkaistua.

Pilvenpiirtäjä-kylän rankentelua.

Kolmantena pisteenä oli Pentamino-piste, jossa oppilaat pääsivät käyttämään vierailun alussa selvittämiään paloja erilaisten alustojen täyttämiseen. Kaikki muut alustat saatiin selvitettyä, mutta vielä vuonna 2018 ei kukaan Summamutikka-vierailulla ollut ole saanut viimeistä pohjaa ratkaistua! Saa nähdä tuleeko tilastoon muutoksia loppu vuoden aikana. Tämä Pentamino-pulma oli oppilaiden mielestä päivän pidetyin!

Oppilaat Einsteinin-pulman parissa.

Viimeisellä pisteellä oppilailla oli selvitettävänä sekä Rosvot ja poliisit että A’l tourist. Poliisien sijoittaminen kylään taisi olla helppo homma, talojen maalaus olikin vähän mutkikkaampi tehtävä.

Taloille löytyi lopulta sopivat värit.

Paljon mahtui pulmia lyhyeen aikaväliin, mutta hauskaa tuntui kaikilla olleen ja joku lopuksi sanoikin: ”Nää kaikki tehtävät oli kivoja!” Kiitos vierailusta ja tervetuloa uudestaan!