Iloista ja innostunutta työskentelyä kevään kuumimpana päivänä

Teksti ja kuvat: Anna Laine ja Mari Väätäinen

Käpylän yläkoulun 7. luokkalaiset tulivat vierailemaan Summamutikka-luokkaan. Aloitimme vierailun Pinta-alapelillä, missä oppilaat pääsivät valtaamaan itselleen mahdollisimman suurta pinta-alaa. Tehtävän haasteena oli käyttää apuna murtolukujen laskutoimituksia, mikä näkyy myös alla olevasta kuvasta.

Murtolukulaskuista selvittiin heittämällä!

Osalla ryhmistä kilpailun voitto jäi todella vähästä kiinni. Ero voittajan ja toiseksi tulleen kanssa oli pienin mahdollinen, yksi kahdestoistaosa.

Tämän jälkeen siirryimme suosikki ohjelmanumeroon, Pilvenpiirtäjiin. Moni innostui tästä sudokumaisesta pelistä ja eteni nopeasti kaikkein haastavimpiin ruudukoihin, jopa 5×5-ruudukkoon. Nekin, jotka etenivät hitaammin, eivät olisi halunneet lopettaa vielä siirryttäessä seuraavaan ohjelmanumeroon, joten tämä oli ehdoton suosikki!

Viimeisenä haastettiin sekä luovuutta, tilavuuden hahmotuskykyä, että nopeutta Tilavuushaasteessa. Oppilaat pääsivät rakentamaan mahdollisimman tilavan kappaleen annetuista materiaaleista ja tämän jälkeen punnitsemalla mittaamaan kappaleen tilavuuden. Voittajaryhmän kekseliääseen astiaan mahtui jopa kilo herneitä!

Herneiden punnitseminen käynnissä.

Vaikka ulkona oli ollut jo aamusta asti hellelukemat, niin silti kaikki oppilaat jaksoivat hyvin olla koko vierailun ajan sisällä ja osallistua innolla ohjelman loppuun saakka. Osa oppilaista ei olisi halunnut lähteä vielä edes vierailun loppuessa.

Kiitos koko luokalle ja opettajalle vierailusta!