Kansainvälisiä vieraita merten takaa

Teksti ja kuva: Jenni Räsänen

Toukokuussa Kumpulassa nähtiin useampia kansainvälisiä ryhmiä, jotka olivat tulleet tutustumaan Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskuksen toimintaan. Vierailuille sisältyi myös tutustumiskäyntejä tiedeluokkiin ja Summamutikassakin pääsimme esittelemään toimintaamme.

Torstaina 3.5. Tunisian opetusministeri delegaatioineen osallistui Summamutikka-luokassa järjestetylle koululaisvierailulle. The English Schoolin 5.-luokkalaiset selittivät vierailijoille, millaisia matikkapulmia he olivat ratkaisemassa ja miten pulmien selvittäminen sujui. Vierailun aktiviteeteista voi lukea lisää täältä.

Keskiviikkona 9.5. saimme vieraaksemme opettajaopiskelijoita Yhdysvalloista. Opiskelijat saivat aluksi esittelyn matematiikan tiedekasvatuksesta ja sen eri toimintamuodoista, minkä jälkeen he pääsivät itse kokeilemaan toiminnallisia matematiikka-aktiviteetteja. Tilavuushaaste ja Salaperäiset kappaleet ilostuttivat opiskelijoita ja osa aikoi kokeilla niitä tulevaisuudessa omassa opetuksessaan.

Tilavuushaasteessa kilpailu oli mielettömän tasainen, mutta ryhmä nro. 1 vei niukasti voiton.