Tomografiaa ja suklaamunia

Teksti ja kuvat: Anni Jyrinsalo

Kilterin koulun 8. luokka pääsi 8.5. vierailemaan sekä Summamutikka-luokassa että teollisuusmatematiikan laboratoriossa. Vierailun aluksi toteutettiin lämmittelytehtävänä Pentamino-haaste, jossa tavoitteena oli saada iso suorakulmio täytettyä pentamino-paloilla. Tässä yksi oppilas onnistuikin!

Oppilaat Pentamino-haasteen parissa

Lyhyen aamuherättelyn jälkeen ryhmä suuntasi fysiikan laitoksen puolelle teollisuusmatematiikan labraan. Oppilaat pääsivät kahdessa ryhmässä tutustumaan röntgenkuvauksiin sekä tomografian periaatteisiin.

Mysteerikirjaimien ratkomista!

Luokkaan jääneet oppilaat arvuuttelivat röntgenmittausten perusteella mysteerikirjaimia. Oppilaat pääsivät myös kisaamaan toisiaan vastaan ja valitsemaan vastapuolen joukkueelle haluamiaan mysteerikirjaimia. Labrassa puolestaan tutustuttiin röntgenlaitteistoon ja arvuuteltiin Hello Kitty -suklaamunan sisältöä röntgenkuvien perusteella. Taidettiinpa myös ottaa röntgenkuvat IPhonesta!

Hello Kitty -suklaamuna kätki sisälleen yllätyksen