Lukiolaiset tiedeluokissa

Teksti ja kuva: Azira Abbasli

Keskiviikkona 5.9.2018 Kumpulan kampukselle saapui Martinlaakson lukion oppilaat. Kokoonnuimme aluksi kemian laitoksen Chemicumin aulaan ja jakaannuimme kolmeen ryhmään. Vierailuun kuului kolmen eri tiedeluokan kiertelyä.  Yhteisvierailu oli järjestetty kemianluokka Gadolinin, Geopisteen ja matikkaluokka Summamutikan kanssa.  Jokaisessa tiedeluokassa oltiin noin puoli tuntia ja sen jälkeen vaihdeltiin luokkia.

Summamutikka-luokassa kerroin hieman opiskelutaustastani ja yleisesti matematiikan opiskelusta sekä mitä matemaatikot tekevät. Tämän jälkeen oppilaat pääsivät ratkaisemaan loogista päättelyä vaativan pulman Pilvenpiirtäjät. Pelissä täytetään pelialuetta erikorkuisilla pilvenpiirtäjillä annettujen ohjeiden mukaan. Lukiolaiset saivat aluksi helpot pelialusta, josta siirtyivät ratkaisemaan haastavampia alustoja.

Pilvenpiirtäjät ja pelialusta