Amazing race of science

Teksti ja kuva: Azira Abbasli

Torstaina 13.9.2018 Kumpulan kampukselle saapui iso joukko ensimmäisen vuoden opiskelijoita Helsingin luonnontiedelukiosta. Lukiolaiset kokoontuivat kemian laitoksen luentosaliin kuuntelemaan ohjeita ja saivat reittikartan. Tehtävänä oli kiertää erilaisia rasteja ja ratkaista mahdollisimman monta tehtävää.

Vierailuun kuului viiden eri tiedeluokan kiertelyä. Yhteisvierailu oli järjestetty kemianluokka Gadolinin, Geopisteen, matikkaluokka Summamutikan, F2k-laborotorion sekä Linkin kanssa.

Matematiikan rastilla opiskelijat tutkivat bakteerien evoluutiota evoluutiopuun avulla.  Tehtävänä oli päätellä bakteerien mahdollinen esi-isä. Tehtävä oli lukiolaisten mielestä hauska ja sopivan nopeasti ratkaistavissa, jotta ehti muillekin rasteille.  Toisella rastilla tuli tutustua matematiikan ainejärjestön opiskelijatiloihin ja selvittää mikä Komero on.

Mitkä palat sopivat evoluutiopuuhun?

Kun aika oli päättynyt, palattiin takaisin ja palkittiin voittajajoukkue.