Matematiikkaa ja iloisia ilmeitä Summamutikka-luokassa

Teksti ja kuvat: Iikka Talvala

Summamutikka ja Geopiste järjestivät yhdessä toimintapäivän Helsingin saksalaisen koulun viidennen luokan oppilaille maanantaina 17.9.2018.  Toimintapäivään osallistuivat myös saksalaiset vaihto-oppilaat, jotka olivat saapuneet Helsingin saksalaisen koulun vieraiksi. Päivään siis osallistui yhteensä noin 40 viidennen luokan opiskelijaa.

Päivän teemaksi olimme valinneet päättelyä ja ongelmanratkaisua. Oppilaat pääsivät heti luokkaan saavuttuaan rakentamaan pienissä ryhmissä matematiikkakaupunkeja Pilvenpiirtäjät päättelypelin parissa. Kielikylvyltäkään ei pelin tuoksinassa päästy välttymään, sillä luokan täytti tasainen puheensorina, jossa oli sekoitus suomen, saksan ja englannin kieliä. Haastavimpienkaan kaupunkien rakentelu ei näyttänyt olevan ongelma, vaan pienen pähkäilyn jälkeen kaupunki toisensa perään kohosi paperin päälle.

Matematiikkakaupunkien rakentelua

Olimme suunnitelleet päivän ohjelmalle pienen tarinan, jossa juuri rakentamaamme matematiikkakaupunkiin hyökkäsi bakteeri. Oppilaiden toinen tehtävä oli selvittää Evoluutiopuu-pelin avulla, millainen bakteeri matematiikkakaupunkiin hyökkäsi. Oppilaat päättelivät ainakin neljä erilaista bakteeria, jotka olivat mahdollisesti hyökänneet matematiikkakaupunkiin.

Millainen bakteeri matematiikkakaupunkiin hyökkäsi?

Kiitos kielikylvystä ja iloisista ilmeistä kaikille päivässä mukana olleille.