Koulutustoimittajat matikka-aamupalalla

Teksti ja kuva: Jenni Räsänen

Perjantaina 21.9.2018 matikkaluokka Summamutikan aamu alkoi koulutustoimittajien tilaisuudella, jossa oli tarjolla herkullista aamupalaa ja mielenkiintoisia esityksiä matematiikasta ja sen opetuksesta. Aamunavauksen veti teollisuusmatematiikan professori Samuli Siltanen, joka kertoi valokuvien takana olevasta matematiikasta.

Kun mieli oli viritetty ja vatsaa saatu ruokittua, oli vuorossa neljän tutkijan esitykset, joiden aiheina oli mm.  matematiikan opiskelun tekeminen innostavaksi sekä sähköiset ylioppilaskirjoitukset. Puhujina olivat yliopistonlehtorit Laura Tuohilampi ja Anu Laine kasvatustieteellisestä tiedekunnasta sekä professori Juha Oikkonen ja tohtorikoulutettava Jenni Räsänen matematiikan ja tilastotieteen osastolta.

Esitysten jälkeen siirryttiin vielä Ratkomoon, jossa yliopistonlehtori Johanna Rämö ja opiskelijaohjaajat tutustuttivat toimittajat kisällioppimisen opetusmenetelmään. Tarjolla oli myös mahdollisuus kokeilla toiminnallista matematiikkaa käytännössä Penrosen laattojen ja Evoluutiopuun parissa.

Matematiikka ja taide yhdistyvät Penrosen laattoja pohdittaessa.