Askartelua ja viipalekuvauksia

Teksti ja kuvat: Azira Abbasli

Keskiviikkona 26.9.2018 Summamutikka-vierailulle saapui 8.-luokkalaisia Merilahden peruskoulusta. Vierailun teemana oli Lääketieteellinen kuvantaminen.

Aluksi mietimme yhdessä, mitä röntgensäteet ovat ja miten niitä hyödynnetään lääketieteessä. Seuraavaksi pääsimme rakentamaan oman mysteerilaatikon.  Tehtävässä tutkittiin, kuinka röntgensäteitä käyttäen voidaan muodostaa piilossa olevasta kolmiulotteisesta esineestä kaksiulotteinen kuva. Oppilaat saivat askarella
kartongista erilaisia kappaleita, joita laittoivat mysteerilaatikon sisään.  Tämän jälkeen mysteerilaatikot vaihdettiin muiden  ryhmien kanssa. Röntgensädekeppejä työntämällä laatikon rei’istä läpi, piti päätellä missä kohtaa ja minkä mallinen kappale on kyseessä.

Pohdimme myös, miten olisimme voineet saada parempia kuvia laatikon sisällä olevasta kappaleesta.

Mysteerilaatikon rakentelua

Seuraavaksi tutustuttiin viipalekuvaukseen ja kokeiltiin tunnistamaan aakkosia videolle kuvatun viipalekuvausdatan perusteella. Oppilaiden mielestä tämä oli haastavaa ja arvauksia tulikin paljon.

Viipalekuvausdata N-kirjaimesta