Puuhastelua ja tehtävien ratkomista

Teksti ja kuvat: Azira Abbasli

Tiistaina 9.10.2018 Summamutikka-vierailulle saapuivat ruotsinkielisestä peruskoulusta Grundskolan Norsen: sta 8.-luokkalaiset. Vierailun ohjelmana oli Lääketieteellinen kuvantaminen. Oppilaille esittelin aluksi laitoksen ja kerroin lyhyesti matematiikan opiskelusta.

Aamu aloitettiin mysteerilaatikon selvittelyllä. Oppilaat innostuivat rakentelusta, jonka jälkeen päästiin selvittämään, mitä laatikko kätkikään sisäänsä.

Mysteerilaatikon rakentelua

Tämän jälkeen tutustuimme viipalekuvauksiin. Oppilaat pääsivät ryhmissä visailemaan, mitä kirjainta viipalekuvauksen datassa esitettiin. Alussa heille oli hieman vaikeata päätellä kirjaimet, mutta muutaman kierroksen jälkeen he pääsivät oikeaan ratkaisuun.

Vierailun viimeinen ohjelma oli inversiopähkinä. Tehtävänä oli yrittää selvittää aineen rakenne valmiiksi annettujen mittaustulosten perusteella. Oppilaat saivat ratkaistua tehtävän aika nopeastikin, jonka jälkeen pääsimme pohtimaan, miten annettujen tietojen määrä vaikutti ratkaisujen määrään?

Ratkaisut kirjoitettiin pleksipöytiin