Math Counts

Teksti ja kuva: Jenni Räsänen

Perjantaina 1.2.2019 saimme Kumpulaan joukon matemaattisesti lahjakkaita, 12-14-vuotiaita nuoria, kun kansainvälisten koulujen Math Counts -kilpailun osallistujat tulivat tutustumaan kemian, fysiikan ja matematiikan tiedeluokkiin. International School of Helsinki järjesti kaksi päiväisen matematiikkakilpailun, joka koostui perjantain yksilökilpailusta sekä lauantaina vuorossa olevasta ryhmäkilpailusta.

Oppilaat jaettiin kolmeen ryhmään, jotka vierailivat vuorollaan kemianluokka Gadolinissa, fysiikan F2k-laboratoriossa sekä matikkaluokka Summamutikassa. Summamutikassa tutustuttiin matematiikan nykytutkimukseen toiminnallisten pulmatehtävien kautta. Vierailulla tutkittiin bakteerien evoluutiota ja miten matemaatikot yrittävät ehkäistä tartuntatautien leviämistä. Lisäksi röntenkuvantamisen periaate tuli tutuksi inversiopähkinöiden parissa.

F2k-laboratoriossa tutustuttiin lämpökameraan tutkimalla omaa ympäristöä sekä tekemällä näkymättömiä lämpöilmilöitä näkyväksi. Kemianluokka Gadolinissa pohdittiin puolestaan olomuodonmuutoksia sekä tutkittiin kiinteän hiilidioksiden ja nestemäisen typen ominaisuuksia.

Ensimmäinen ryhmä pohtimassa evoluutiopuun vaihtoehtoja matikkaluokassa.