Tekijäryhmä – mielenkiintoista matikkaa lukiolaisille

Teksti: Antti Laaksonen
Kuva: Topi Talvitie

Tiistaina 26.2.2019 kokoontui vuoden ensimmäinen Tekijäryhmä, joka on matematiikasta kiinnostuneille lukiolaisille suunnattu kerho. Show’sta vastasi jatko-opiskelija Otte Heinävaara, joka aloitti epäyhtälöistä ja arvuutteli sitten yleisöltä tapaa järjestää matriiseja. Lukujen x ja y järjestäminen on helppoa, koska aina pätee x > y, x < y tai x = y, mutta matriiseilla X ja Y vastaava ongelma on paljon visaisempi.

Kerhon kevätkausi lähti liikkeelle mukavasti, ja yleisöä oli paikalla salin täydeltä. Lukiolaisten lisäksi edustusta oli myös perus- ja ammattikoulusta sekä lisäksi kerhon alumneja, jotka ovat jo edenneet yliopisto-opintoihin asti. Tekijäryhmä kokoontuu tästä lähtien joka tiistai 16.4. asti, ja luvassa on monenlaisia aiheita matematiikan eri puolilta. Kerhoon voi tulla mukaan milloin vain ja käydä siellä niin usein kuin haluaa.