Tanssittiin muotojen kanssa

Teksti ja kuva: Matias Malmi

Tiistaina 5.3 Käpylän ala-asteen 1b-luokka kävi vierailemassa Summamutikassa. Vierailun teemana oli tällä kertaa Tanssii muotojen kanssa. Ennakkotehtävänä ekaluokkalaiset olivat miettineet, minkälaisia muotoja he olivat nähneet koulussa ja arkielämässä. Tämän jälkeen etsimme luokkahuoneesta erilaisia muotoja ja niitä sai käydä piirtämässä liitutaululle.

Seuraavaksi kokeiltiin kolmion, neliön ja ympyrän tekemistä aluksi sormilla, sitten käsivarsilla ja lopuksi koko kehoa käyttäen. Näistä muodoista kokeiltiin tehdä rymissä esitys, jonka ryhmä sai halutessaan esittää muille. Tarkoituksena oli käyttää kaikkia ryhmän jäseniä muotojen muodostamisessa ja siirtyä muodosta toiseen sulavasti musiikin tahdissa. Oppilaat keksivät paljon erilaisia tapoja esittää muotoja yhdessä, ja esityksistä tuli oikein hienoja.

Vierailun lopuksi päästiin tekemään hammastikuista ja pienistä vaahtokarkeista erilaisia tasokuvioita ja kappaleita. Oppilaat innostuivat tekemään paljon erilaisia kappaleita, kuten kuutioita, pyramideja ja jopa oktaedreja.

Oktaedri