Mustikoita, vaahtokarkkeja ja magneetteja

Teksti ja kuva: Jenni Räsänen

Naistenpäivänä 8.3.2019 saimme vieraaksemme joukon opettajaopiskelijoita Illinoisin yliopistosta Yhdysvalloista. Vieraat pääsivät tutustuman Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskuksen toimintaan sekä erityisesti keskuksen tiedeluokkiin Gadolin, F2k ja Summamutikka.

Kaikki tiedeluokat esittelivät toimintaansa sekä perinteisten diaesitysten että kokeellisten ja toiminnallisten aktiviteettien kautta. Kemianluokka Gadolinin osuudessa vieraat saivat valmistaa itselleen herkullisen mustikkatrion, jossa havainnoitiin pH:n muutoksia. Fysiikan F2k-laboratorion osuudessa rakennettiin oma kaiutin ja tutustuttiin samalla magneettien toimintaan. Summamutikan aktiviteeteista esiteltiin suosittu klassikko, eli Salaperäiset kappaleet. Vierailu tarjosikin opettajaopiskelijoille monia konkreettisia ideoita omaan opetukseen vietäväksi.

Coktail-tikut ja vaahtokarkit valmiina askartelua varten.