Tanssia ja naurua luokan täydeltä

Teksti ja kuvat Iikka Talvala

Tiistaina 2.4.2019 Kumpulaan saapui joukko reippaita ja iloisia esikoululaisia. Ennen yliopistolle saapumista esikoululaisilla oli ollut ennakkotehtävänä etsiä muotoja päiväkodin lähiympäristöstä. Esikoululaiset olivat löytäneet esimerkiksi liikennemerkkejä ja kaivonkansia, sekä tunnistaneet muotoja, kuten ympyrän, neliön, kolmion ja suorakaiteen. Heillä oli löydöksistään monta kuvaa mukana, joita saimme yhdessä ihastella.

Päivän teemaksi oli valikoitunut ”Tanssii muotojen kanssa”. Teeman ja ennakkotehtävän mukaisesti jatkettiin myös summamutikassa muotojen tutkimista. Aluksi esikoululaiset etsivät muotoja luokasta. Tuulettimet, tietokoneet, dokumenttikamerat ja rakennuspalikat sisälsivät kaikki jo ennestään tuttuja muotoja. Koristeviireistä löytyi tuttujen muotojen lisäksi viisikulmio, sekä ”sisäänpäin” kääntynyt kulma, joita ihmeteltiin yhdessä ohjaajan kanssa. Lapset piirsivät myös lempi muotoja liitutaululle, jolloin syntyi koko seinän mittainen taideteos täynnä tähtiä, sydämiä, neliöitä ja monikulmioita.

Kappaleiden ja muotojen rakentelua

Seuraavaksi lämmiteltiin kehot vetreiksi muotojumpan avulla ja päivän hienoimmat ohjelmanumerot nähtiin, kun eskarilaiset saivat suunnitella pienissä ryhmissä tanssiesitykset. Musiikin tahtiin tanssittaessa ympyrät syntyivät käsistä kiinni pitämällä, suorakulmiot koko kehoa käyttäen ja tähtien sakarat jalkojen avulla. Oli mahtavaa, miten lyhyessä ajassa eskarilaiset toteuttivat usean minuutin mittaiset esitykset.

Lopuksi askarreltiin hammastikuista ja vaahtokarkeista Platonin kappaleita eli kuutioita, pyramideja ja tetraedrejä. Kolmiulotteisten kappaleiden rakentaminen oli haastavaa, mutta porukalla saatiin aikaan isot kasat kaikkia kappaleita. Ikävältä tuntui purkaa hienot rakennelmat, mutta onneksi saatiin paljon kuvia muistoksi. Kuulin, että päiväkodissa jatketaan vielä samalla teemalla, joten varmasti uusia rakennelmiakin on vielä luvassa.

Kiitos ihanasta aamupäivästä koko päiväkoti Nurmikon väelle ja tervetuloa uudestaa.