Suosikkiteemalla jatketaan

Teksti & kuva: Iikka Talvala

Torstaina 5.12.2019 Summamutikkaan saapui Latokartanon peruskoulun kuudesluokkalaisia. He olivat valinneet vierailun teemaksi matematiikan taikamaailman, joka on Summamutikan tämän syksyn teemoista suosituin. Lapset pääsivätkin heti pohtimaan miten matematiikka ja taikuus voisivat liittyä toisiinsa. Yhteisiksi asioiksi matematiikan ja taikuuden välillä ehdotettiin ohjeiden ja sääntöjen seuraamista, sekä laskemista esimerkiksi korttitaikatempuissa. Esille nousi myös se, että taikurit eivät kerro kaikkia salaisuuksiaan ja mietittiin kertovatko matemaatikot kaikkia salaisuuksiaan.

Ensimmäisessä tehtvässä hypättiin taikuuden kimppuun pohtimalla miten näkymättömästä saadaan näkyvää. Apuvälineinä oppilaat käyttivät vaahtokarkkeja ja hammastikkuja, joiden avulla varjoista tehtiin näkyviä kolmiulotteisia kappaleita. Tehtävät tuntuivat aluksi liian helpoilta, mutta onneksi viimeinen varjokuva aiheutti haastetta jokaiselle.

Neliöiden etsimistä

Tunnilla tutustuttiin myös matemaatikon temppuun, jossa taikuutena toimi laskutoimitukset. Kun oppilaat käyttivät laskutoimituksia sopivalla tavalla, saatiin aina sama vastaus, riippumatta siitä mistä luvusta lähdettiin liikkeelle. Joidenkin mielestä tehtävä oli huijausta toiset epäilivät vain kikkailuksi. Lopputunnista jaksettiin vielä etsiä neliöitä ja ratkoa pilvenpiirtäjät peliä. Kiitos kaikile mukavasta vierailusta ja tervetuloa uudestaan.