Varjokuvien maailmassa

Teksti & kuva: Iikka Talvala

Maanantaina 9.12.2019 Summamutikkaan saapui Sophie Mannerheimin koulun 1-7. luokkalaisia. Opettajat olivat toivoneet vierailun teemaksi matematiikan taikamaailmaa, jonka pohjalta lähdettiin tutkimaan taikuuden ja matematiikan yhtäläisyyksiä. Vierailun aikana tehtiin useita matematiikkaa ja taikuutta yhdistäviä tehtäviä.

Varjokuvia katselemalla ja vaahtokarkkeja sekä hammastikkuja yhdistelemällä oppilaat tekivät näkymättömästä näkyvää. Pöydille muodostui kolmiulotteisia Platonin kappaleita, kuten tetraedri ja oktaedri. Rakentelu taisi olla kivaa, sillä videoilla näkyvien kappaleiden lisäksi syntyi myös monia muita kolmiulotteisia rakennelmia. Toisena tehtävänä etsittiin neliöitä ruudukosta. Neliöiden etsimisessä vaikeinta oli keskittyä viimeisten neliöiden löytämiseen. Neliöitä löytyi jo reilusti yli kaksikymmentä, mutta ohjaaja patisti oppilaita etsimään vielä lisää. Pikkuhiljaa uusia neliöitä löytyi ja lopulta saatiin kasaan kaikki kolmekymmentä neliötä.

Neliöiden etsimistä

Lopputunti vietettiin pentaminopulmien parissa ja ratkottiin erilaisia pelilautoja. Kiitos kaikille vierailuun osallistuneille oppilaille ja opettajille. Tervetuloa uudestaa.