Kainsaivälisiä vierailijoita Summamutikassa

Teksti: Azira Abbasli ja Melike Öz
Kuvat: Azira Abbasli

Saimme vieraaksemme perjantaina 26.5 opiskelijaryhmän Riihenmäen koulusta. Ryhmän mukana oli mukana myös kansainvälisiä opiskelijoita ja opettajia Turkista ja Romaniasta. Opiskelijoita oli noin 40, joten jakauduimme alussa kahteen ryhmään. Toinen ryhmistä tuli meidän mukanamme Summamutikka-luokkaan ja toinen ryhmä lähti Linkki-luokkaan ohjelmoinnin pariin.

Aloitimme ohjelman tilavuushaasteella. Opiskelijat lähtivät innoissaan suunnittelemaan astioitaan, mutta ajan kanssa heille tuli kiire. Kaikki saivat kuitenkin astiansa valmiiksi 10 minuutissa ja voittajakin selvisi pian. Kävimme vielä lopuksi neliöitä etsimässä -tehtävän. Kaikki ryhmät löysivät ratkaisun yllättävän nopeasti.

Toiminnallisia aktiviteetteja.

Tämän jälkeen vaihdoimme ryhmät Linkin kanssa ja pidimme toiselle ryhmälle myös tilavuushaasteen. Hekin pärjäsivät tässä tehtävässä yhtä hyvin kuin edellinen ryhmä. Tämän ryhmän kanssa meillä jäi enemmän aikaa, joten ehdimme rakennella Platonin kappaleita. Tetraedri ja kuutio onnistuivat porukalta helposti, mutta muut Platonin kappaleet tuottivat jo vaikeuksia. Oppilaat eivät kuitenkaan luovuttaneet vaan yrittivät sitkeästi loppuun asti.

Opettajat olivat mukana aktiviteeteissa ja ottivat paljon kuvia vierailun aikana. Tunnin lopussa vastailimme vierailijoidemme kysymyksiin ja hyvästelimme opiskelijat