Mittalusikoiden tilavuudet tutuiksi

Teksti ja kuva: Emma Karjalainen

Tiistaina 5.4 Origoon saapui ryhmä innokkaita kakkosluokkalaisia Länsimäen koulusta. Aiheiksi oli toivottu mittaamista ja geometriaa. Oppilaat söivät eväät Exactumin ala-aulassa ennen vierailun alkua, joten nälkä ei ennättänyt kiusaamaan aktiviteettien aikana.

Ensimmäinen aktiviteetti oli suosittu kisailu tilavuushaasteen parissa. Astioiden koko mitattiin tällä kertaa neljän ryhmän kesken neljällä erilaisella mittalusikalla: tl, rkl, ½ dl ja 1 dl. Kun kaikki ryhmät olivat valmiita, kerättiin tulokset taululle. Oppilaiden ilmeet olivat hyviä, kun he huomasivat miten paljon tulokset vaihtelivat: neljästä lusikasta 70 lusikkaan. He kuitenkin tajusivat hyvin nopeasti, että suuri vaihtelu johtui eri kokoisista lusikoista, joten mittauksista ei ehtinyt syntyä kovin suurta polemiikkia.  Loppujen lopuksi, kun kaikki tulokset oli muunnettu samaan yksikköön eli millilitroiksi, eivät tilavuudet poikenneetkaan toisistaan kovin paljoa: 350 ml -400 ml. Yksi ryhmä sai hurjan 600 ml tuloksen.

pentaminoja
Pentaminojen hahmottelua pöytään.

Luokan opettaja oli kuullut viime vuonna Origossa vierailleelta kollegaltaan, että parasta vierailussa oli ollut pöytiin piirtäminen. Vaikka sitä ei erikseen ollut toivottu vierailulle, niin onneksi ohjelmassa oli myös pentaminojen hahmottelua pöytiin piirtämällä. Oppilaat löysivät monta erilaista pentamino palaa, ja jokainen pala löytyi ainakin yhdestä pöydästä. Tämän jälkeen Täytettiin pelialustoja pahvisilla pentaminoilla. Isoimman ruudukon täyttäminen jäi vielä kesken, ehkä sitä jatketaan koulun oppitunneilla.