24 February Guest lecture by Bill Croft

Professor William Croft (University of New Mexico) will visit the Department of Modern Languages and give a guest lecture with the title:

“Modeling language change across the lifespan: individual trajectories in language change”.

Date: Tuesday, 24th February, 14-16
Venue: Metsätalo seminar room 12 (3rd floor)

Both teachers and students are warmly welcome to attend.

Abstract

It has long been observed that the grammar of a speech community is more regular than the grammar of individuals (e.g. Weinreich, Labov and Herzog 1968:188). The same appears to be true of language change. While the community change follows an S-curve (ibid. 113), individuals are more variable in their trajectories of use across the lifespan.

Empirical studies including trend and panel studies have described variation in change across the lifespan, but represent quite small samples. We use a mathematical model of a usage-based evolutionary framework for language change that is compatible with sociohistorical linguistics to examine individual variation during a community change.

After introducing the model and the requirements for producing S-curves in community change (Blythe and Croft 2012), we describe results related to three phenomena involving language change across the lifespan. The first phenomenon is the apparent time construct: under certain qualifications, differences in language behavior across ages reflects different stages of a language change in progress. Although age-based differences are sometimes due to age-grading, and are influenced by changes in social identity over the lifespan, the primary determinant of the apparent time construct is hypothesized to be a decline in flexibility towards language change over one’s lifetime. This explanation is borne out in our model.

The second phenomenon is the adolescent peak: the apparent time construct appears to go in reverse for children, who are less progressive towards an incoming change that adolescents. The adolescent peak has been explained in terms of differences in social networks: children interact more with caregivers a generation older until later childhood and adolescence. The model of this explanation gives the peak most reliably, but the peak may also occur with other network structures in our model.

The third phenomenon is the observation of roughly two patterns of language change across the lifespan: one in which most individuals change gradually, following the mean of community change, and one in which most individuals have more categorical behavior, and change rapidly if they change at all (Sankoff and Blondeau 2007:580-81; Nevalainen et al. 2011). Our modeling of these two patterns suggests that they represent different balances between the differential weighting of competing variants on the one hand, and degree of accommodation to other speakers on the other.

Ranskalaiset klassikot -yleisöluentosarja 24.2.–5.5.

Yleisölle avoin luentosarja käsittelee keskeisiä ranskalaisia kirjailijoita eri aikakausilta. Puhujat ovat kirjailijoita, tutkijoita tai innokkaita lukijoita. Kukin puhuja kertoo aiheena olevasta kirjailijasta ja tämän tuotannosta omasta näkökulmastaan.

Luennot järjestetään tiistaisin 24.2.–5.5.2015 kello 18:15–19:45 Metsätalon salissa 2 (Unioninkatu 40 B, 2. kerros).

Luentosarjan järjestää ranskalaisen filologian oppiaine yhteistyössä Marcel Proustin ystävät – Marcel Prousts vänner -yhdistyksen kanssa.

Ohjelma

24.2.

Aiheena Nathalie Sarraute, puhujana Laura Lindstedt
Aiheena Marguerite Duras, puhujana Aura Sevón

3.3.

Aiheena Choderlos de Laclos, puhujana Teemu Ikonen
Aiheena Denis Diderot, puhujana Timo Kaitaro

10.3.

Aiheena André Gide, puhujina Claes Andersson, Marianne Bargum

17.3.

Aiheena Gustave Flaubert, puhujana Maria Mäkelä

24.3.

Aiheena Charles Baudelaire, puhujina Antti Nylén, Tarmo Kunnas

31.3. ei luentoa

7.4.

Aiheena Albert Camus, puhujana Jyrki Kiiskinen, Anne Riippa

14.4.

Aiheena Michel de Montaigne, puhujina Renja Salminen, Saara Pääkkönen

21.4.

Aiheena Stendhal, puhujana Iris Schwanck
Aiheena Émile Zola, puhujana Riikka Rossi

28.4. ei luentoa

5.5.

Aiheena Patrick Modiano, puhujina Joel Haahtela, Barbro Holmberg

Miten Saksa näkyy suomalaismediassa? -luento 17.2.

Saksan Suomen suurlähetystön lehdistöpäällikkö Joachim Bussian luennoi aiheesta “Miten Saksa näkyy suomalaismediassa” tiistaina 17.2.2015 klo 17:15–18:45 Helsingin yliopistossa Metsätalon luentosalissa 1 (Unioninkatu 40).

saksaKyseessä on ”Saksalaisvaikutteita Suomen kulttuurissa ja yhteiskunnassa” -luentosarjan neljäs osa. Sarja järjestetään Emil Öhmannin säätiön tuella.

Tervetuloa!

Gastvortrag der Botschafterin: 25 Jahre deutsche Wiedervereinigung 11.2.

Gastvortrag in deutscher Sprache

In diesem Jahr feiert die Bundesrepublik Deutschland 25 Jahre deutsche Wiedervereinigung.

Zu diesem Anlass lädt die Fachrichtung Germanistik zum Gastvortrag der Botschafterin der Bundesrepublik Deutschland in Finnland ein.

Wer: Dorothee Janetzke-Wenzel, Botschafterin der Bundesrepublik Deutschland in Finnland

Was: Vortrag “25 Jahre deutsche Wiedervereinigung”

Wann: 11.2.2015, 14:15–15:45 Uhr

Wo: Metsätalo, Unioninkatu 40 B, sali 4

Herzlich willkommen!

***

Suurlähettilään luento: 25 vuotta Saksan jälleenyhdistymisestä

Dorothee Janetzke-Wenzel, Saksan liittotasavallan Suomen suurlähettiläs esitelmöi aiheesta ”25 Jahre deutsche Wiedervereinigung” keskiviikkona 11.2.2015 klo 14:15–15:45 Metsätalon luentosalissa 4 (Unioninkatu 40 B). Luento on saksankielinen. Luennon jälkeen on tarjolla kahvia salin edessä. Tervetuloa!

375 humanistia: Jarmo Korhonen

artikkeli-2--bpf8f352wd_s638x0_q80_noupscaleEmeritusprofessori Jarmo Korhonen on kielentutkija, jonka erikoisaloja ovat varsinkin saksan ja suomen fraseologia ja leksikografia. Hän on laatinut ja toimittanut näiltä ja monilta muilta kielitieteen aloilta lukuisia kirjajulkaisuja sekä kaksi sanakirjaa. Korhonen toimi Helsingin yliopiston germaanisen filologian professorina vuosina 1993–2014.

Tutustu Jarmo Korhoseen 375 humanistia -verkkosivuilla

Helsingin yliopiston 375-vuotisjuhlavuoden kunniaksi humanistinen tiedekunta nostaa esiin 375 humanistia. Sivustolla esiteltävät henkilöt avaavat näkymää humanistisen alan yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen merkitykseen sekä tarjoavat esimerkkejä humanistien laaja-alaisesta osaamisesta.