Toimijuus avaamassa koulutusmahdollisuuksia

Tutkimuksen lähtökohtia ja tarkoitus

Suomalaista koulutusjärjestelmää pidetään monella mittapuulla tasa-arvoisena, mutta koulutuksen tasa-arvosta puhuttaessa on tärkeää huomioida mahdollisuuksiin vaikuttavia tekijöitä. Koulutuksellisen tasa-arvon näkökulmasta on syytä tarkastella etenkin korkeakoulutuksen mahdollisuuksia ja sitä, keille yliopistoon hakeutuminen näyttäytyy mahdollisuutena. Koulutuksen voidaan sanoa periytyvän, sillä usein jälkipolvi kouluttautuu samalle koulutukselliselle tasolle vanhempien kanssa. Koulutuspolun muodostumiseen vaikuttaa useita tekijöitä, ja aktiivisessa rakentamisessa voi olla kyse esimerkiksi perinnöllisyyttä vastaan taistelemisesta. Tällaista aktiivista oman koulutuspolun rakentamista voidaan tarkastella toimijuuden näkökulmasta.

Toimijuudella tarkoitetaan usein yksilön tai yhteisön aktiivista muutokseen suuntautuvaa toimintaa sosiaalisissa rakennelmissa. Tutkimuksessani toimijuutta tarkastellaan matalan koulutustason perheestä tulevan yksilön koulutuspolun rakentamisena yliopistoa kohti. Tarkoituksena ei ollut pyrkiä määrittämään mitä kaikkea toimijuus voisi olla tai miten toimijuus kehittyy. Sen sijaan tämän tutkielman tarkoitus oli hahmotella toimijuuden merkitystä mahdollisuuksien tasa-arvon näkökulmasta koulutuspolkua yliopistoon rakentaessa.

Analysoin tutkimuksessani kuuden haastateltavan kasvuolosuhteita sekä sitä, miten toimijuus ilmenee haastateltavien pohdinnassa ja toiminnassa yliopistoon hakeutuessa. Haastateltavat opiskelevat yliopistossa ja ovat perhetaustasta, jossa vanhemmilla on korkeintaan toisen asteen tutkinto. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, ja teemahaastatteluin joulukuussa 2020 kerättyä aineistoa analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimukseni lähtökohtana oli kiinnostukseni koulutusmahdollisuuksien tasa-arvon kehittämiseen toimijuutta tukemalla, ja siksi halusin tutkia sitä, millainen merkitys toimijuudella voi olla koulutuspolun muodostumisessa. Tavoitteena oli tunnistaa ja kuvailla kasvuolosuhteita sekä toimijuudellista pohdintaa ja toimintaa silloin, kun yksilön kasvuympäristössä ei ole ollut korkeakoulutettuja ja yksilö itse on hakeutunut yliopistoon.

Tutkimuksen tuloksia

Kasvuympäristön haastateltaviin vaikuttaneita olosuhteita olivat esimerkiksi perheen varallisuus, työttömyys, tuen saaminen tai sen puute oppimisvaikeuksissa, vanhemmilta saatu tuki, kannustus ja ohjaus, epäilyt ja kiellot, harrastusmahdollisuudet, asuinalue ja koulun oppilaiden taustat. Myös kasvuympäristön koulutusmyönteisyydellä ja koulutusmahdollisuuksista puhumisella vaikutti olevan merkitystä.

Toimijuutta voitiin tunnistaa yksilön tavasta ajatella esimerkiksi silloin, kun haastateltava ilman kodin ohjausta ja tukea päätti suuntautua yliopistoa kohden ja kun haastateltava kohtasi epäonnistumisia, toisten epäilyjä ja estelyitä, mutta uskoi silti omiin mahdollisuuksiinsa ja päätti jatkaa yrittämistä. Toimijuutta tunnistettiin toiminnan suunnista esimerkiksi silloin, kun vuosia kestäneissä yliopistohakujen ja epäonnistumisten sarjassa yksilö pohti ja tunnisti kehittämiskohteita osaamisessaan ja pyrki kehittämään taitojaan. Myös tilanteissa, joissa haastateltavan suunnitelmia vastustettiin, mutta haastateltava piti kiinni omista tavoitteistaan ja suuntasi toimintansa tavoitettaan kohti, voitiin nähdä toimijuutta koulutuspolun rakentamisessa. Tutkimalla yksilön kasvuympäristön olosuhteita ja toimijuuden ilmentymistä ajattelussa ja toiminnassa saatiin kuvauksia siitä, miten toimijuus voi vaikuttaa koulutuspolkuun.

Lopuksi

Tutkielman aihe valikoitui ajatuksesta, voisiko toimijuus osaltaan mahdollistaa koulutuksellisen mahdollisuuksien tasa-arvon toteutumista. Tutkimukseni kuvailee ja tunnistaa toimijuutta koulutuspolussa, mutta ennen kaikkea toimii perusteena tarpeelle tutkia aihetta tarkemmin. Olisikin syytä tutkia toimijuuden roolia koulutuksellisessa mahdollisuuksien tasa-arvossa ja sitä, miten toimijuutta voitaisiin tukea kouluarjessa koulutusmahdollisuuksien näkökulmasta.

Saara Salo
Pro Gradu: Toimijuus koulutuspolussa – Matalan koulutustason taustasta yliopistoon