Sexualundervisning – även för skolans yngsta elever

Bakgrund

Internationella styrdokument rekommenderar att barn ska få åldersanpassad sexualundervisning, men det är oklart om det här uppfylls i praktiken. Sexualundervisning för yngre elever är ett nytt fenomen som utmanar den traditionella bilden av sexualundervisning. Samtidigt har samtycke och förebyggandet av sexuella trakasserier och övergrepp blivit allt viktigare i samhället. Sexualundervisningen i skolan kan vara en arena för att bland annat lära ut färdigheter och strategier för att främja trygghet och välmående. Det finns väldigt lite forskning om sexualundervisning för yngre elever och därför är den här studien aktuell. Syftet med den här studien är att undersöka hur sexualundervisning genomförs i åk 1–2 och att undersöka hurdana uppfattningar lärare har om sexualundervisning för yngre elever. 

Genomförande 

Det här är en kvalitativ studie. Data samlades in genom intervjuer. Studiens sampel består av fem lärare som vid deltagandet arbetade i årskurs 1–2. Intervjuerna har transkriberats och analyserats med tematisk analys. 

Resultat 

I resultaten framkom det att lärarna hade svårt att definiera vad sexualundervisning är och vilka teman som bör behandlas. Lärarna undervisade sexualundervisning ämnesöverskridande, spontant och ibland omedvetet. För att sporra lärare att undervisa sexualundervisning och för att se till att alla elever får sexualundervisning behöver man skriva in sexualundervisningen som en självklar del av läroämnet omgivningslära i den nationella läroplanen. Sexualundervisningen planerades, utvärderades eller utvecklades inte egentligen i någon av skolorna, vilket är ett allvarligt problem som behöver åtgärdas. Undervisningen skulle gynnas av långsiktig planering och utveckling. Lokala planer för sexualundervisning borde skrivas för att stödja lärare i sitt arbete att undervisa sexualkunskap. 

Fortsatt forskning 

Några förslag på fortsatt forskning är att undersöka samarbetet mellan skola och skolhälsovård i planerandet av och genomförandet av sexualundervisning, att undersöka hur mycket utbildning lärarstudenter i Finland får att undervisa sexualkunskap samt att granska läroböcker och undervisningsmaterial om sexualkunskap. 

Julia Laaksonen 

“Det borde vara lika obligatoriskt som matte” – tematisk analys av intervjuer med lärare om sexualundervisning i åk 1–2 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *