Moikka,

Olen Saara Pullinen ja minun pro-gradu tutkielma pyrki selvittämään kahdeksasluokkalaisten peruskouluoppilaiden kokemuksia kotitalouden etäopetusjaksoista keväällä 2020 ja 2021. Tavoitteena oli myös hahmottaa kotitalousopetuksen muuttumista koronapandemian aiheuttamana poikkeusaikana.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin syvähaastattelemalla kahdeksaa kahdeksasluokkalaista valinnaisen kotitalousopetuksen oppilasta, jotka olivat kaikki kokeneet molemmat etäopetusjaksot. Pandemia-ajasta huolimatta sain haastateltua kaikkia oppilaita kasvotusten. Itse työskentelen samassa koulussa opettajana, joten se tuntui kaikista luontevammalta, sillä itse siellä kuitenkin heidän kanssaan pyörin lähikoulussa, vaikka toki nämä haastateltavat eivät olleet omia oppilaitani.

Päätulokset

Haastatteluihin osallistuneiden yleinen mielipide etäopetuksesta oli negatiivinen. Vastaajien mielestä sosiaalinen eristäytyminen vaikutti negatiivisesti kokemuksiin myös kotitalouden etäopetuksesta, sillä aikaisemmin vuorovaikutuksellinen oppiaine muuttui yksin opiskeluksi. Vuorovaikutus väheni selvästi opettajan ja oppilaan välillä, joka vaikutti oppilaiden negatiivisiin kokemuksiin etäkoulusta. Etäkoulun oppimistehtävät tuntuivat myös tylsemmiltä kuin lähikoulussa, sillä monet tehtävät olivat kirjallisia suorituksia toiminnallisen ruoanlaiton sijaan, sillä tasa-arvon nimissä kotitalousopettaja ei voinut vaatia oppilaita hankkimaan tarvittavia raaka-aineita. Vastaajien mielestä opetusteknologiset sovellukset olivat helppokäyttöisiä. Kuitenkin monien sovellusten yhtäaikainen käyttö aiheutti vastaajille päävaivaa, sillä koululla ei ensimmäisen etäopetusjakson aikana ollut yhteistä linjaa sovellusten käytöstä, näin ollen monilla opettajilla oli eri sovelluksia käytössä.

Mielestäni graduni tuo tärkeää tietoa oppilaiden etäopetuksen kokemuksista ja konkreettista infoa siitä, mitä pitäisi parantaa tulevaisuuden etäopetuksessa.

Ihanaa alkavaa kesää!

Saara Pullinen, ’’No piti vaa painaa se läpi, ei siin sit oikee auttanu muu.’’ Oppilaiden kokemuksia kotitalouden etäopetusjaksoista