Reflektiivistä neuvottelua ammattilaisten kesken – Che Guevaran Moottoripyöräpäiväkirja kokemuksellisen oppimisen simulaationa historian opetuksessa

Tutkimuksessa kehitetään päiväkirja-aineiston sekä kokemuksellisuuden pohjalta opetussimulaatio historian perusopetukseen yhteisopettajuuden viitekehyksessä. Oppimisteoreettisena taustafilosofiana on John Deweyn kokonaisvaltaisen oppimisen lähestymistapa (1957). Deweyn kasvatusfilosofia (1957) painottaa tiedon ja toiminnan yhteyttä, kokemuksellista ja reflektiivistä tapaa oppia. Kokemuksen, elämyksen ja empatian merkitys korostuu myös  perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 määriteltyyn oppi- miskäsitykseen, jonka pohjalta perusopetuksen tehtävänä on kasvattaa oppilaista itsevarmoja ja aktiivisia toimijoita. Tämä on ensiarvoisen tärkeää ajatellen heidän tulevaisuuttaan osana globaalia ja kompleksista maailmaa, jossa on vielä tehtävää keskinäisen ymmärryksen ja inhimillisyyden saralla.

Tutkimuksessa kehitetyn opetussimulaation perustana ovat kolmen eri taustan omaavan luokanopettajan kesken käydyt sessiot eli keskustelutilaisuudet. Näiden sessioiden taustalla vaikuttaa keskeisesti Che Guevaran nuoruusvuosien matkapäiväkirja, jonka lukukokemuksen herättämiä ajatuksia peilataan omiin sekä samalla toisten kokemuksiin. Saavutettua vuorovaikutuksellisuutta ja etenkin yhteisymmärrystä, joka on toimivan opetussimulaation edellytys, tutkitaan laadullista sisällönanalyysia ja keskusteluanalyysia hyödyntäen. Tutkimuksessa luotavan opetussimulaation tarkoituksena on laajentaa ja moninaistaa niin oppilaan kuin opettajan näkökulmia ympäröivään maailmaan ja siinä vaikuttaviin ilmiöihin. Opetussimulaatio tukee perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2014 kirjattua ajattelun ja oppimisen taitojen kehittämistä, joka kumpuaa intuitiivisesti omista kokemuksista, ei pelkästään päättelemällä.

Kokoavasti tutkielman tarkoituksena on tuoda esiin niitä mahdollisuuksia, mitä päiväkirja historian opetuksen välineenä tarjoaa kokemusten käsittelyyn sekä konkreettisimmillaan luoda ilmiöoppimista tukeva opetussimulaatio ajattelun kehittämiseen yhteisopettajuuden kontekstissa. Vaikka tutkielmassa tuodaan esiin kokemuksellisuutta abstraktilla tasolla, tarkoituksena on pyrkiä pragmaattisuuteen laadullisen design-perustaisen tutkimuksen myötä. Tämä on kasvatustieteellisestä näkökulmasta erityisen kiinnostavaa, koska näin toteutetaan tutkimuspainotteisessa opettajankoulutuksessa vakiintunutta tutkivan opettajuuden ideaa. Tutkivan opettajuuden ohella myös yhteisopettajuuden teema on kiinnostava. Opetussimulaation suunnittelu tarjoaa mahdollisuuden tarkastella tätäkin ilmiötä. Opetussimulaation pohjalta on mahdollista pitää oppitunti, jonka avulla on mahdollista aiempaa herkemmin asettua toisen ihmisen asemaan ja tarkastella omia näkökantojaan uudestaan. Emme voi ymmärtää ympäröivää maailmaa, ellemme ymmärrä itseämme ensin.

Ruj Jovanovic Hyvärinen