Netistä apua alakoulun käsityön suunnittelun opetukseen?

Kokonaisessa käsityöprosessissa yhdistyvät yhden ihmisen tai ryhmän tekemänä tehtävän määrittely, ideointi, suunnittelu, kokeilut, valmistaminen sekä arviointi. Näistä erityisesti ideoinnin ja suunnittelun opettaminen koetaan haasteelliseksi. Opettajat kaipaavat opetuksen tueksi niin teoriatietoa kuin käytännön tehtäviä, joiden varaan rakentaa opetustaan.

Koko peruskoulun aikana käsityötä opetetaan vähintään 11 vuosiviikkotuntia. Näistä vähintään 9 on alakoulun puolella ja vähintään 2 vuosiluokilla 7–9. Pääosa käsityön tunneista on siis alakoulun puolella. Alakoulussa käsityötä voi opettaa käsityönopettaja, mutta useimmiten luokanopettaja. Luokanopettajilla on käsityönopettajia selvästi vähemmän koulutuksen kautta kertynyttä teoreettista tietoa käsityönopettamisesta, joten on hyvin todennäköistä, että heillä tiedontarve ja halu löytää opetuksen avuksi erilaisia valmiita tehtäviä on suuri.

Teoriaosassa avataan kokonaisen käsityön ja erityisesti aktivointivaiheen, ideoinnin ja suunnittelu merkitystä osana kokonaista käsityötä. Työssä esitellään myös käsityön opettamisen ja oppimisen pedagogiset mallit. Aineiston pedagogista laatua arvioidaan e-oppimateriaalin tuottamisen ja laadunarvioinnin tarpeisiin tuotetulla laatukriteeristöllä. Kriteeristöä muokattiin tähän tutkimukseen sopivaksi, niin että tutkimuksessa otetaan huomioon opettajien oppimateriaalille asettamat toiveet ja odotukset sekä käsityöoppiaineen erityistarpeet.

Verkossa on tarjolla paljon erilaisia ja eritasoisia e-oppimateriaaleja, joiden avulla opettajat voivat suunnitella opetustaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten verkosta löytyvät käsityön ideointiin ja suunnitteluun keskittyvät e-oppimateriaalit soveltuvat alakoulun käsityönopetukseen ja sen suunnitteluun. Soveltuvuutta arvioidaan selvittämällä, miten valittu e-oppimateriaali tukee suunnitteluprosessin eri vaiheita, vastaa opetussuunnitelman sisältöjä ja tavoitteita sekä arvioimalla minkälainen on valitun e-oppimateriaalin pedagoginen laatu.

Tutkittaviksi sivuiksi valikoitui Punomo, Työkaluja käsityön suunnitteluun ja SanomaPron tuottama Kisälli 1–6 sivustot. Tutkittavia sivuja tai sivukokonaisuuksia oli yhteensä 211. Sivut analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja apuna käytettiin teorian ja materiaaliin tutustumisen kautta muodostuneita analyysirunkoja.

Kokonaisen käsityöprosessin ensimmäiseen ja toiseen vaiheeseen, aktivointiin ja ideointiin, tutkimani sivut antoivat varsin niukasti tukea. Sen sijaan esteettiseen ja tekniseen suunnitteluun löytyi paljon materiaalia ja tehtäviä. Materiaalinen työskentely ei tullut missään sivuilla juurikaan esille. Näiltä osin sivut eivät tarjonneet kovin paljon apua siihen käsityöprosessin vaiheeseen, jonka opettajat kokivat vaikeimmaksi.

Tehtävänannot myös kannustivat pääasiassa itsenäiseen työskentelyyn. Vaikka sivut muuten toteuttivat opetussuunnitelman vaatimuksia, jäi ideoinnin ja monipuolisten kokemusten ja inspiraationlähteiden käyttäminen vain näitä sivustoja käyttämällä riittämättömäksi opetussuunnitelman vaatimuksia ajatellen.

Verkosta löytyvä e-oppimateriaali oli pääasiassa pedagogiselta laadultaan erinomaista. Sisältö oli pääasiassa helppokäyttöistä ja siitä on opettajille apua oppituntien suunnittelussa.

Johanna Doepel

Ideointiin ja suunnitteluun keskittyvän e-oppimateriaalin soveltuvuus alakoulun käsityönopetukseen