Ruokainspiraation lähteillä – miksi ja mistä sitä etsitään?

Ruoka on olennainen osa jokapäiväistä elämäämme. Moni varmaan tunnistaa tilanteen, jossa ruoanvalmistus aiheuttaa päänvaivaa: en keksi, mitä ruokaa tekisin. Erityisesti näissä tilanteissa saatamme tarvita ulkopuolista ruokainspiraatiota, joka auttaa ratkomaan arjen ruokahaasteita. Tänä päivänä ruokainspiraatiota voi kuitenkin etsiä useasta eri lähteestä: keittokirjoista, asiakas- ja aikakauslehdistä, sosiaalisesta mediasta, internetistä, televisiosta tai vaikka ruokakaupasta. Aikaisemmin ruokasisällöt painottuivat lähinnä printtiin ja televisioon, mutta digitalisaation myötä sosiaalisen median ja internetin asemasta on tullut entistä vahvempi. Tässä tutkimuksessa tavoitteenani oli selvittää, mitkä tekijät motivoivat meitä etsimään ruokainspiraatiota ja mistä lähteistä sitä tällä hetkellä etsitään. Ruokasisällöt – kuten esimerkiksi reseptit – eroavat paljon toisistaan riippuen monestakin asiasta, kuten niiden julkaisualustasta tai -formaatista. Tästä johtuen oli kiinnostavaa tarkastella myös sitä, minkälaiset ruokasisällöt kuluttajia kiinnostavat.

Tutkimuksen toteutus

Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältäneen kyselylomakkeen (e-lomake) avulla loka-marraskuussa 2022. Kyselylomaketta jaettiin sosiaalisessa mediassa sekä viestintäsovellusten avulla lumipallomenetelmää hyödyntäen. Vastauksia saatiin yhteensä 114 ja ne analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Lisäksi aineistolle tehtiin kvantifiointia. Suurin osa (40 %) vastaajista oli iältään 18–29-vuotiaita ja naisten osuus vastaajien määrästä oli huomattavan suuri (84 %). Yli puolet (69 %) vastaajista oli työssäkäyviä ja neljäsosa opiskelijoita.

Tutkimustulokset

Aineistosta löydettiin viisi erilaista motiivia ruokainspiraation etsimiselle: 1. arjen sujuvoittaminen, 2. uutuuden viehätys, 3. erityinen tilaisuus tai ajankohta, 4. erityisruokavaliot ja mieltymykset sekä 5. hyvinvointi ja taloudellisuus. Ruokainspiraatiota etsittiin useimmiten arjen keskellä, kun ei keksitty mitä tehdä ruoaksi tai kun oltiin kyllästyneitä usein toistuviin perusresepteihin. Kiireinen arki ja ruokailujen suunnittelemattomuus olivat vastaajien elämässä yleisiä ongelmia, ja tähän etsittiin ratkaisuja uusien, nopeiden ja helppojen arkireseptien avulla. Ruokainspiraatiota etsittiin usein siis arjen ruokahuoltoa helpottamaan, mutta myös juhlat ja muut arjesta poikkeavat tilaisuudet olivat tärkeä motiivi ruokainspiraation etsimiseen. Uusia ideoita etsittiin erityisesti sesongin juhliin tai silloin, kun oli tulossa vieraita.

Tutkimuksessa löydettiin myös viisi erilaista kategoriaa, jotka vaikuttivat ruokasisältöjen kiinnostavuuteen. Ne olivat: 1. visuaalisuus, 2. yksinkertaisuus ja nopeus, 3. trendikkyys ja suositukset, 4. terveellisyys ja kasvikset sekä 5. sesonginmukaisuus. Vastaajat olivat kiinnostuneita erityisesti ruokasisältöjen visuaalisuudesta, mutta suosittuja ominaisuuksia olivat myös reseptien yksinkertaisuus ja lyhyt valmistusaika. Erityisesti houkuttelevat kuvat ja lyhyet videosisällöt nähtiin kiinnostavina.

Aineistosta etsittiin vastauksia myös siihen, mistä ruokainspiraatiota tällä hetkellä etsitään. Sosiaalisen median ja internetin asema nousi tutkimustuloksissa esiin painotetusti. Eniten mainintoja saivat internet (56 mainintaa), lehdet (56 mainintaa) sekä Instagram (50 mainintaa). Ruokainspiraatiota etsittiin internetistä useimmiten Googlesta (33 mainintaa), mutta myös yritysten ja organisaatioiden verkkosivut saivat mainintoja. Hieman yllättävää oli, että ruokalehdet saivat yhtä paljon mainintoja kuin internet – kun taas esimerkiksi keittokirjat saivat huomattavasti vähemmän mainintoja (15). Lehdet pystyvätkin olemaan hieman paremmin kiinni ajassa, trendeissä ja sesongeissa, siinä missä keittokirjat ovat painoajankohtansa tuotteita ja saattavat vanhentua nopeasti.

Pohdintaa

Ruokainspiraatiota on tutkittu toistaiseksi hyvin vähän. Tämä tutkimus antoikin meille uutta tietoa siitä, mistä syistä ja mistä lähteistä ruokainspiraatiota etsitään sekä siitä, minkälaiset ominaisuudet ruokasisällöissä nähdään kiinnostavina. Tutkimustulokset avaavat kuluttajien näkemyksiä ja tarpeita ruokasisältöjä koskien, mutta aihetta olisi hyvä tarkastella vielä lisää. Tämän tutkimuksen vastaajista suurin osa oli nuoria naisia, joten olisi kiinnostavaa selvittää, millaisia mahdollisia eroavaisuuksia eri sukupuolten ja ikäryhmien välillä on ruokainspiraation etsimisen suhteen. Tutkimusaineistossa nousi esiin myös ruokainspiraation lähteiden liian suuri määrä ja siitä johtuva valinnanvaikeus. Ruokasisältöjä onkin saatavilla niin paljon, että hyvät reseptit hukkuvat inspiraatiotulvaan. Aihetta voisi olla mielenkiintoista tarkastella lisää myös tästä näkökulmasta.

Sanna Mäenpää

Ruokainspiraation lähteillä – ”Kun omat ’perusreseptit’ alkaa tulemaan korvista pihalle, lueskelen reseptejä lehdistä tai netistä”