Lukiolaisia Origossa

Teksti: Aino Liutu ja Matias Kaukolinna

matiasKuvassa Origo-ohjaaja Matias Kaukolinna.

Vaasan lyseon lukiolaiset kävivät tutustumassa Kumpulan kampukseen tiistaina 29.4. He olivat etukäteen käyneet kemian laitoksella, ja sen jälkeen innokkaimmat matemaatikot saapuivat Exactumiin. Ensin kiertelimme Exactumissa tutustuen luentosaleihin, ruokalaan ja käytävälaskentaan. Ryhmän opettajat ihmettelivät laitoksen menoa – käytävillä tehtäviään pohtivien määrä oli kasvanut heidän opiskeluvuosiinsa verrattuna.

Kierroksen jälkeen suuntasimme matematiikkaluokka Origoon, jossa kerroimme matematiikan opiskelusta ja valmistumismahdollisuuksista. Kerroimme minkälaista opiskelu matematiikan laitoksella ja ylipäänsä yliopistossa on, ja erityiskehut sai matematiikan laitoksen ilmapiiri. Esimerkiksi jumppapallojen käyttö herätti hilpeyttä. Origoon saapui myös vierailemaan laitoksen jatko-opiskelija, jonka myötä lukiolaiset pääsivät haistelemaan tutkijan arkea. Kysymyksiä kirvoittivat tutkijan arjen vapaus, työmäärä ja palkkaus.

Lopuksi lukiolaiset saivat valita kolmesta toiminnallisesta matemaattisesta ohjelmasta mieleisensä. Vaihtoehtoja olivat enigma-salaus, tilavuushaaste ja pentamino, joista tilavuushaaste keräsi eniten kannatusta. Kilpailuhenki äityikin kovaksi, ja voittajaryhmä oli ylpeä 315 grammaa painaneesta herneastiastaan.