Ristinollaa toruksella

Maanantaina 8.9. Origoon saatiin erityisen mieluisia vieraita, kun Summamutikan kummiluokka Töölön yhteiskoulusta tuli ensimmäistä kertaa vierailulle Kumpulan kampukselle. Koska 7.-luokkalaiset olivat yliopistolla ensimmäistä kertaa, vierailu aloitettiin lyhyellä kampuskierroksella, jonka aikana päästiin ihmettelemään mm. Physicum-rakennuksen pyörivää kivipalloa sekä luentosalien valtavaa kokoa.

Kampuskierroksen jälkeen siirryttiin Origo-luokkaan, jossa oli vuorossa matematiikan ja tilastotieteen laitoksen jatko-opiskelijan mielenkiintoinen esitys erilaisista pinnoista. Kiinnostusta herätti mm. se, kuinka ristinollan tai shakin pelaaminen onnistuisi munkkirinkilän muotoisella toruksella. Lopulta keskusteluissa päästiin siihen pisteeseen, että mietittiin, minkä muotoinen oma maailmankaikkeutemme voisikaan olla!

enigma_vaaka
Enigma-laitteen pelkistetty paperiversio

Esityksen jälkeen pohdittiin Sammakko-pulmaa koko luokan voimin ja lopuksi tutustuttiin Enigma-salauslaitteeseen, jonka käyttö onnistui kaikilta erinomaisesti pienen harjoittelun jälkeen!