Innokkaat vitoset

Teksti: Anni Jyrinsalo ja Melike Öz
Kuva: Anni
Jyrinsalo ja Melike Öz

Torstaipäivä (28.5) lähti käyntiin Kumpulan kampuksella Origo-vierailun merkeissä. Mäntymäen viidesluokkalaiset saapuivat pienten mutkien kautta laitokselle innokkaina ja kesälomaa odotellen.

Laitoksen esittelykierroksen jälkeen ohjelma aloitettiin Susi, lammas, kaali –ongelmalla. Näppärät vitoset ratkaisivat ongelman leikiten. Pulman ratkaissut ryhmä pääsi estraadille näyttelemään ratkaisun. Sen jälkeen alkoi varsinainen pähkäily.

Enigma oli ryhmälle ensimmäinen salasanan ratkaisutehtävä. Luokka selvisi hienosti haasteesta, ja he auttoivat hyvin toinen toisiaan. Lopulta ryhmät onnistuivat ratkaisemaan kaikki salasanat ja kokosivat niistä ratkaisulauseen.

vierailu_28052015
Vierailun ohjelmassa oli mm. pentaminoilla rakentelua, Hanoin torni -pulman ratkomista sekä peilipelin pelaamista.

Tämän jälkeen ratkoimme suuren suosion saanutta Pentaminoa. Tornin peittäminen pentaminopaloilla oli lastenleikkiä vitosille ja kaikki oppilaat pääsivät pähkäilemään suurimman ja vaikeimman suorakulmion ratkaisemista. Yksi oppilas onnistui tämän pulman selvittämisessä.

Viimeisenä yhteisenä tehtävänä oli Hanoin tornit. Tornin kokoaminen oikeilla säännöillä osoittautui hankalaksi, mutta kuitenkin muutama ryhmä selvisi viidenkin palikan ongelmasta. Jotkut ryhmät ennättivät pelaamaan lopuksi peilipeliä parin kanssa.

Oppilaat olivat innokkaita matemaatikkoja ja jaksoivat keskittyä kahden tunnin Origo-pajan ajan.

Kiitokset Mäntymäen viidesluokkalaisille ja tervetuloa uudestaan 🙂