Mieletöntä matikkaa 1 -leiri

Teksti: Emma Karjalainen, Anne Kivistö ja Noora Nuutinen
Kuvat: Emma Karjalainen, Anne Kivistö ja Noora Nuutinen

Maanantaiaamuna Origo täyttyi pienistä leiriläisistä ja heidän huoltajistaan. Leiripäivä lähti käyntiin hedelmäsalaatilla ja matikkahämähäkinverkolla. Tutustuminen jatkui jonoihin järjestäytymisellä. Nälkä kurni jo vatsassa, joten ei muuta kuin nokka kohti ruokalaa. Ruokailun jälkeen purettiin energiat ulkona hippaleikkeihin, jonka jälkeen sisällä askarreltiin leiripassit, joihin täytettiin jokaisen päivän kivoin juttu. Loppupäivä meni ongelmanratkaisutehtävien parissa.

Leiripäivien tapahtumat kirjattiin leiripäiväkirjaan.

Tiistaina päivä alkoi tutustumisleikein. Nimet eivät ihan vielä olleet kaikilla muistissa. Päivän aikana tutustuimme kolmeen eri salaustekniikkaan. Myös leiripassiin tuli kirjoittaa salattu viesti. Ulkona pelattiin mölkkyä, yatzya ja shakkia. Myös hyppynarut olivat kovassa käytössä.

WP_20150602_002
Ulkoshakki oli yksi leirin hittipeleistä.

Geometria-keskiviikko lähti käyntiin geometriamuotopelillä, jossa valtasimme Exactumin ala-aulan. Tämän jälkeen oppilaat pääsivät rakentelemaan Platonin kappaleita tikuista ja herneistä. Myös omista rakennelmista tuli aika mahtavia. Ulkona leikittiin x-hippaa, ja hypättiin hyppynarua sekä muodostettiin ryhmissä geometrisia muotoja käyttäen koko vartaloa. Iltapäivä kului matikkapelejä pelatessa.

Ympyrän muodostaminen omalla keholla vaatii yhteistyötä ja notkeutta.

Torstai aloitettiin vauhdikkaasti tyynyformulalla ja eurooppalaisella junaverkko-ongelmalla. Ruokailun jälkeen ulkona odottivat taas suositut pihapelit. Sisällä lapset saivat miettiä pentamino-paloja ja ratkoa niillä tornipulmaa ja ruudukoita. Monet saivat onnistumisen kokemuksia saadessaan rakennettua kaikista pentaminopalasista suorakulmion. Iltapäivä kului sudokujen ja matikkapelien merkeissä.

Leirillä pelattiin erilaisia matikka-aiheisia lautapelejä.

Perjantaina aloitimme päivän toivotuilla leikeillä. Sen jälkeen askartelimme erilaisia noppia. Ruokailun jälkeen leiriläiset pääsivät suunnistamaan ympäri Exactumia Amazing Racen tyyliin. Iltapäivällä ehdittiin vielä piipahtaa ulkona ennen vanhempien saapumista päätöstilaisuuteen.

Pihalla pelattiin shakin lisäksi myös mölkkyä.

Mieletöntä matikkaa 1 -leiri järjestettiin 1.-5.6.2015 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu syksyllä 2.-4.-luokan aloittaville lapsille. Lisätietoja leiristä löydät täältä.

Lisää kuvia leiristä löydät täältä.