Bittejä ja algoritmejä -leiri

Teksti: Eveliina Hietakymi-Sandberg ja Emma Karjalainen
Kuvat: Emma Karjalainen

Maanantaina 3.8 Kumpulaan kokoontui joukko innokkaita 6.-9- luokkalaisia, jotka ovat kiinnostuneita matematiikasta ja ohjelmoinnista. Aiempaa koodaamiskokemusta ei leirille osallistuakseen tarvinnut, ja osa olikin tullut leirille tavoitteena saada ensikokemus koodaamisesta. Monella oli kuitenkin ohjelmointitaustaa jo entuudestaan, jopa ohjaajia enemmän!

Leirin ohjelmointiympäristönä toimi EppaBasic, joka on ohjelmoinnin opetuskäyttöön suunnattu ohjelmointikieli. Leirin ohjaaja Antti oli laatinut joka päivälle tehtävämonisteet, joiden avulla perehdyttiin ohjelmointikielen tärkeimpiin ominaisuuksiin. Nopeimmille koodaajille löytyi itseopiskelun tueksi lisämateriaalia oppaasta.

20150804_132919
Atk-luokka tuli leiriviikon aikana hyvinkin tutuksi.

Maanantaina ohjelmassa oli tutustumista sekä piirtämistä ja silmukoiden tekemistä EppaBasicillä. Koodaamisharjoitusten vastapainoksi leirillä ehdittiin pelaamaan pum-peliä, miettimään Einsteinin ongelmaa sekä ihmettelmään Physicumin pyörivää kivipalloa ja Suomen kallioperäkarttaa.

Tiistain ohjelmointitehtävät pyörivät satunnaisuuden ja todennäköisyyslaskennan teemoissa. Nuoret pystyivät yhdistämään aiemmin oppimiaan taitoja ja luomaan täysin omia luomuksia. Ruokailun jälkeen aivot ja jalat saatiin solmuun norjalaisella jalkaleikillä. Iltapäivällä ohjaaja Jaakko johdatti leiriläiset Rubikin kuutioiden maailmaan.

20150806_155307
Rubikin kuutioita ratkomassa.

Keskiviikkona ohjelmoitiaiheena oli mm. rekursioita ja animointia. Rekursio oli kaikille leiriläisille uusi käsite, joten sen tutkiminen imaisi heti pauloihinsa. Tämän päivän oheisohjelmana testattiin leiriläisten kekseliäisyyttä, kielellisiä taitoja ja luonnontuntemusta K-kisassa. Kello 13:26 suunnattiin ulos mittaamaan Maapallon ympärysmittaa Eratosthenes Kyreneläisen apukeinoin.

Torstaina leiriläiset saivat valmiin koodin Nim-pelistä, jossa pelaajat (vastustajana tekoäly) poistavat kolmesta pinosta vuorotellen tikkuja. Viimeisen tikun poistaja voittaa pelin. Valmiin koodin tekoäly oli kehno, ja leiriläiset saivatkin tehtäväkseen kehittää tekoälystä mahdollisimman voittamaton. Viimeisenä leiripäivänä koittaisi tekoälyjen välinen kilpailu. Iltapäivällä kuultiin vielä tekoälyjen historiasta shakin ja kielenkääntämisen osalta.

20150805_140934
Maapallon ympärysmitan selvittämiseksi tarvitaan aurinkoinen päivä sekä hieman laskutaitoa.

Perjantaina oli vielä aikaa kehittää torstaina koodattuja tekoälyjä, sekä muita viikon aikana syntyneitä ohjelmia. Leiri huipentui huoltajille ja muille paikalle tulleille järjestettyyn loppushow’hun, jossa leiriläiset esittelivät viikon tuotoksiaan. Upeaa työtä kaikilta!

Bittejä ja algoritmeja -leiri järjestettiin 3.-7.8.2015 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu syksyllä 6.-9.-luokan aloittaville nuorille. Leiri järjestettiin yhteistyössä Linkki-keskuksen kanssa. Lisätietoja leiristä löydät täältä.

Lisää kuvia leiristä löydät täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *