Mieletöntä matikkaa 2 -leiri

Teksti: Matias Kaukolinna, Anne Kivistö ja Noora Nuutinen
Kuvat: Matias Kaukolinna, Anne Kivistö ja Noora Nuutinen

Maanantaina alkoi Mieletöntä matikkaa 2- leiri aurinkoisessa säässä. Leiri aloitettiin tutustumisleikein ja nimien opetteluilla. Ulkoilun lomassa söimme lounaan ja lounaan jälkeen jatkoimme pihapelien ja –leikkien parissa. Iltapäivällä välipalan jälkeen ratkoimme pulmatehtäviä.

Tulitikkupulmissa riitti pähkäiltävää.

Toinen leiripäivä alkoi ryhmäytymisleikein. Aamupäivällä tutustuimme erilaisiin salauksiin ja salakirjoituksiin. Leiriläisille tulivat tutuiksi Atbash- ja ruudukkosalaukset. Aamupäivän aikana saimme vieraita Kiinasta asti. Lounaan jälkeen pelasimme ulkona jättishakkkia ja mölkkyä sekä hypimme hyppynaruilla. Loppupäivän pelasimme matikka-aiheisia lautapelejä.

Hyppynarulla hyppiminen oli yksi ulkoilutuokioiden hittiohjelmista.

Geometriakeskiviikko alkoi nimienmuisteluleikillä. Päivän aiheeseen virittäydyimme liikunnallisella geometriamuotoleikillä. Tämän jälkeen tutustuimme Platonin kappaleisiin varjokuvien avulla ja tämän jälkeen leiriläiset saivat itse rakennella erilaisia kappaleita tikkujen ja herneiden avulla. Ruokailun jälkeen leiriläiset muodostivat ryhmissä erilaisia geometrisia muotoja ja kappaleita käyttäen koko kehoaan apuna. Iltapäivällä rakentelimme paperista kuution ja oktaedrin muotoisia noppia. Loppupäivän pelasimme Ubongoa.

Leiripäiviin sisältyi myös paljon askartelua.

Torstain aloitimme liikunnallisella leikillä, jossa leiriläiset pääsivät harjoittelemaan ryhmätyötaitoja. Aamupäivällä tutustuimme Pentaminoon. Aluksi leiriläiset saivat itse keksiä mahdollisia Pentamino-paloja ja ruokailuun asti he saivat ratkaista Pentamino-tehtäviä. Ruokailun jälkeen ulkoilimme erilaisten pihaleikkien parissa. Välipalan jälkeen opettajien täydennyskoulutusryhmä kävi tutustumassa leirin toimintaan. Loppuiltapäivä kului rakennellen dinoille laskuvarjoja. Päivän kohokohta olikin dinojen ja laskuvarjojen tiputus neljännestä kerroksesta ala-aulaan!

Torstaina ratkottiin Pentamino-pulmia.

Viimeinen leiripäivä käynnistyi solmuleikein. Aamupäivällä tutustuimme koordinaatistoihin laivanupotuksen avulla. Ennen ruokailua myös ulkoilimme. Lounaan jälkeen leiriläiset pääsivät ratkomaan ryhmässä pulmia Amazing Race of Math– tyyliin suunnistaen. Loppupäivästä leiriläisten vanhemmat pääsivät tutustumaan leirin aktiviteetteihin leirin päätöstilaisuudessa.

Leiriltä sai mukavien muistojen lisäksi paljon uusia kavereita.

Mieletöntä matikkaa 2 -leiri järjestettiin 3.-7.8.2015 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu syksyllä 2.-4.-luokan aloittaville lapsille. Lisätietoja leiristä löydät täältä.

Lisää kuvia leiristä löydät täältä.