TET-harjoittelussa yliopistolla

Kuvat: Jenni Räsänen

9.-luokkalainen Ninjo suoritti Työelämään tutustuminen -harjoittelujaksonsa Helsingin yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksella. Kahden viikon harjoittelujakso sisälsi monenlaista puuhaa yliopistoluentojen kuuntelemisesta tutkimusavustajana toimiseen. Seuraavassa Ninjo kertoo ajatuksiaan harjoittelusta.

Sain idean tulla työelämään tutustumiseen Helsingin yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitokselle saatuani tietää opettajalta, että TET:in voi suorittaa myös yliopistolla. Näin päädyn yliopiston kotisivuille ja lähetin viestiä laitoksen johtajalle. Kiinnostukseni suorittaa TET matematiikan ja tilastotieteen laitokselle tuli lähinnä kiinnostuksestani matematiikkaan ja uteliaisuudesta nähdä miten yliopistolla opiskeleminen ja työskentely eroaa yläasteesta.

Ninjo_teippaa
Ninjo teippaamassa fraktaalia Summamutikan toimiston seinään.

Työtehtävät yliopistolla ovat olleet monipuolisia. Olen päässyt normaaleille oppitunneille, luennoille ja jopa apuohjaajaksi Origo-luokkaan 4. luokkalaisten vierailun ajaksi. Tekemiseni ei kuitenkaan rajoittunut vain opiskeluun. Teippasin Summanmutikan ja opintoasiainsuunnittelijan toimistossa olevan fraktaalin loppuun, pääsin keskustelemaan tohtorikoulutettavien Anssi Mirkan ja Rami Luiston kanssa sekä tein haastattelututkimuksen toisen TET:ssä työskennelleen kanssa.

tehtäväpapereita
Työtehtäviin kuului myös tutkimusavustajana toimiminen, kuten aineiston kirjaaminen sähköiseen muotoon.

Kolme lempiasiaani TET:in aikana ovat ehdottomasti oppitunneilla annettujen pulmien ratkominen, uuden oppiminen ja erityisesti tohtorikoulutettavien työpäivään tutustuminen. Heidän ajatuksien kuunteleminen ja mielenkiintoisiin töihin tutustuminen (kuten Ramin robottikäsi!) oli ehdottomasti yksi mielenkiintoisimmista asioista TET:in aikana.

TET:ssä opin paljon uutta. Kuten uusia pulmia, joilla sekoittaa kaverien päät, lukio- ja joksenkin yliopistotason matematiikkaa ja yleisesti minkälaista yliopistossa opiskelu on.

Ninjo ja laitoksellamme kaksi päivää vieraillut TET:läinen Olli tekivät tutustumisjaksonsa aikana myös haastattelututkimuksen laitoksen opiskelijoille. Poikia kiinnosti selvittää opiskelijoiden mielipiteitä laitoksella opiskelusta. Voit lukea lisää poikien tutkimuksesta sekä saaduista tuloksista täältä.

One thought on “TET-harjoittelussa yliopistolla”

1. Mukava tietää että yliopisto ottaa vastaan TET:läisiä. Varmasti mahtava kokemus! Toivottavasti muutkin tiedekunnat ja laitokset ottavat mallia ja ottavat vastaan TET:läisiä 🙂