Pulmia ja kertolaskuja

Teksti: Anni Jyrinsalo ja Tommi Mäkeläinen
Kuva: Anni Jyrinsalo

Saimme Origoon vieraaksi 21.10 Käpylän ala-asteen 4b-luokan. Alkuun otimme pienen aivopähkinän, susi-lammas-kaali -nimisen ongelman. Muutama oppilas oivalsi ratkaisun varsin nopeasti, mutta suurin osa joutui hieman pohtimaan ja miettimään pulmaa. Lopuksi yksi oppilaista pääsi näyttämään ratkaisun muulle luokalle ja aika monta ”aa noin!”-ääntä kuului luokasta.

Seuraavana tehtävänä oli unkarilainen noppapeli. Toisin kuin varsinaisessa pelissä, missä tulee laskea lukujen summa, päätimmekin, että pelissä tulee laskea kahden kaksinumeroisen luvun tulo. Moni pelaajista huomasikin, kuinka suuret silmäluvut kannattaa sijoittaa kymmeniin ja pienet ykkösien paikalle. Laskemisessa meni kuitenkin yllättävän paljon aikaa ja peliä ei ehditty pelaamaankaan useampaan otteeseen, kun siirryimme jo seuraavaan tehtävään.

Käpylän_peruskoulu_21102015
Kertolaskubingoa pelattiin isoilla peliruudukoilla, jotka oli asetettu pleksilevyjen alle. Kertolaskujen lisäksi vierailulla ratkottiin myös pulmia pentaminojen tapaan.

Kertolaskubingo taisi ollakin päivän ykkösjuttu. Kun oppilaat alkoivat huomata luvun olevan useammassa kohdasa, he yrittivät pohtia parasta sijaintia joko omalle viiden suoralleen tai vastustajaa estääkseen. Moni peli venyi todella pitkäksi ja jännittäväksi; osa taas ehti pelata jopa pari erää.

Lopuksi pohdimme vielä pentamino-palojen muodostusta ja todella moni saikin keksittyä kaikki 12 erilaista muotoa paloille! Tämän jälkeen testasimme itse pentamino-peliä ja koko luokka rauhoittui hyvin ratkomaan erilaisia pelipohjia.

Kiitos Käpylän 4b-luokalle vierailusta ja tervetuloa uudelleen vierailemaan Origoon!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.