Todennäköisyyksiä ja tilastoja

Teksti: Azira Abbasli ja Anne Kivistö
Kuvat:
Azira Abbasli ja Anne Kivistö

Tuulinen torstai 22.10. käynnistyi Arabian peruskoulun reippaiden neljäsluokkalaisten tullessa vierailemaan Origoon. Ryhmä olikin jo aikaisemin päässyt vierailemaan luokassamme, joten aloitimme aamupäivän ohjelman mitä pikimmiten. Vierailun ohjelman olimme suunnitelleet tilastojen ja todennäköisyyksien ympärille.

Ensimmäiseksi pääsimme tutustumaan tilastoihin ja todennäköisyyksiin Tartuntatauti-pelin avustuksella. Peli innosti kaikki hienosti mukaan ja pääsimme lopulta myös miettimään, miten rokotukset vaikuttavat taudin leviämiseen.

arabia_22102015
Monty Hallin ongelman pohdinta käynnissä.

Suurimman päänvaivan vierailussa aiheutti kuuluisa Monty Hall-ongelma, joka toteutettiin pelikorttien avulla. Tehtävässä pelaajan tulisi löytää kolmen kortin joukosta kuningatar käyttämällä apunaan tietojaan todennäköisyyksistä. Tehtävän suorittaminen vei suunniteltua enemmän aikaa eikä tarkkojen ohjeiden noudattaminenkaan ollut aivan helppoa. Vierailun loputtua pääsimme kuitenkin hieman tutkimaan ongelman ratkaisua todennäköisyyksien avulla. Tästä jäi varmasti oppilaille pohdittavaa koulun matikantunneille asti.