Vieraita naapurista

Torstaina 29.10. saimme vieraaksemme joukon lähihoitajaopiskelijoita naapuristamme ammattikoulu Prakticumista. Opettajan toiveena oli, että opiskelijoille jäisi hyvä fiilis matikasta ja tätä toivetta lähdettiin toteuttamaan Tilavuushaasteen ja Ubongo-pelin parissa.

Practikum_29102015
Tilavuushaasteen rakennelmat sekä käytetyt mittavälineet.

Tilavuushaasteessa syntyi neljä hyvin erilaista kappaletta. Koska kyseessä oli lähihoitajaopiskelijoita, joille mittayksiköiden muunnokset ovat erityisen tärkeitä, emme selvittäneetkään tilavinta astiaa perinteisesti vaa’an avulla, vaan käytimme mittaamiseen erilaisia mittalusikoita. Mittavälineinä olivat desilitran mitta, ruokalusikka sekä puolen desin mitta. Mittayksiköiden merkitsemisestä sekä mittaustarkkuuksista saatiinkin aikaiseksi hyvää keskustelua.

Vierailun lopuksi pelattiin vielä Ubongo-peliä, jonka jälkeen opiskelijat kiirehtivät jo takaisin koululleen, jossa oli vuorossa koulukuvien ottaminen.