Reippaat 9. -luokkalaiset matematiikkaongelmien parissa

Teksti: Azira Abbasli ja Emma Karjalainen
Kuva: Emma Karjalainen

Keskiviikkona 4.11 saapui Origoon yhdeksäsluokkalaisten matematiikan valinnaiskurssi Haagan peruskoulusta. Ryhmä oli toivonut toiminnallisia aktiviteetteja, joten suunnittelimme ohjelmaksi Pilvenpiirtäjät, Monty Hall- ongelman sekä Hanoin tornit. Aikataulu osoittautui vierailupäivänä hieman tiukemmaksi kuin alunperin oli suunniteltu, mutta ehdimme silti testaamaan kaikkia kolmea suunniteltua ohjelmanumeroa.

Aloitimme toiminnallisen osuuden pikaisten esittelyjen jälkeen pilvenpiirtäjillä, joiden asettelu pelilaudoille lähti heti hyvin käyntiin. Helpommat pelilaudat täyttyivät nopeasti ja niiden ratkaisemisen jälkeen parit saivat käsiinsä hankalammat versiot. Tiukasta aikarajoituksesta huolimatta monet ehtivät  ratkaista kiperämmänkin pelilaudan.

Seuraavaksi vuorossa oli Monty Hall. Jaoimme kortit oppilaille ja he lähtivät kokeilemaan kumpi taktiikka tuottaa paremman tuloksen. Molempien parien kokeiltua 10 kierrosta otimme tulokset ylös ja kävimme ongelman ratkaisun läpi, jota jotkut oppilaat olivat jo alkaneet pohtimaan.

20151104_111621
Monty Hall- ongelmaa voi havainnollistaa pelikorteilla.

Loppuun jäi vielä pieni hetki aikaa käydä hanoin tornien kimppuun. Pikaohjeistuksen avulla tornit alkoivatkin siirtyä alustalta toiselle. Oppilaat aloittivat kolmella palalla ja lisäsivät tornien korkeutta aina, kun edellinen haaste oli selätetty. Jotkut ehtivät jopa seitsemän palan korkuisen tornin siirtämiseen.

Lopun äänestyksessä suosituimmaksi aktiviteetiksi nousi pilvenpiirtäjät ja hanoin torni seurasi tiiviisti perässä. Luokka kiiruhti bussiin, jotta ehtisi koulun ruokailuun. Päivä oli mielestämme tosi hyvin onnistunut, kiitos reippaiden oppilaiden.