Tutustumiskierros yliopistolla

Teksti ja kuva: Emma Karjalainen

Keskiviikkona 18.5 Kumpulan kampusella vieraili pieni ryhmä lukiolaisia Espoon yhteislukiosta. Luvassa oli tutustumista kampuksen eri laitoksiin. Ensimmäinen oppimisretken pysäkki oli Origo, jossa oppilaat saivat parin kanssa askarrella oman Enigman ja ryhmissä ratkaista salatun viestin. Nopeimmin viestin ratkaissut ryhmä oli ripeä Enigman käytössä sekä etevä arvaamaan sanojen loppukirjaimet.

ufo
Harjoittelimme Enigman käyttöä salaamalla sanan UFO. Salausavaimena on kirjain E.

Loppuaktiviteettina viihdytti pilvenpiirtäjät, jonka jujun lukiolaiset nopeasti äkkäsivät. Parit ratkoivat alkulämmittelyksi helpon pelilaudan ja pääsivät sen jälkeen pohtimaan vaikeampia pelilautoja. Haastavienkin pelilautojen tekeminen sujui lukiolaisilta nopeasti. Kahdelta parilta loppui aika kesken, mutta ehkä tehtävä suoritetaan loppuun koulussa.

Seuraavaksi oppilaat suuntasivat Fysiikan laitokselle, ja myöhemmin iltapäivällä vuorossa oli vielä Kemian laitokseen tutustuminen. Paperiset Enigmat sai ottaa mukaansa ja vain yksi Enigma jäi Origoon ryhmän lähdettyä.