Amazing race of math: Vaihto-oppilaat kylässä

Teksti ja kuvat: Emma Karjalainen

Torstaina 19.5 Kumpulassa vieraili noin neljänkymmenen oppilaan joukko opettajineen. Vierailijoita saatiin Origoon Saksasta asti, sillä saksalaisesta luonnontiedepainotteisesta lukiosta Wuppertalista oli tullut vaihto-oppilaita Lauttasaaren yhteiskoulun lukioon, joka järjesti oppilaille yhteisen tutustumisretken Kumpulan kampuksen fysiikan sekä matematiikan ja tilastotieteen laitoksille. Oppilasjoukkio oli jaettu puoliksi niin, että molemmille ryhmille jäi tunnin verran aikaa molemmille laitoksilla. Sillä aikaa, kun ensimmäinen ryhmä oli suunnistamassa suositun Amazing race of mathin parissa ympäri Exactumia oli toinen ryhmä vierailulla Fysiikan laitoksen aerosoli- ja ilmaisinlaboratorioissa, jonka jälkeen ryhmät vaihtoivat paikkoja.

turisti
Ryhmä ratkomassa A’l Tourist -nimisen kylän talojen maalausta.

Oppilasryhmillä oli noin 45 minuuttia aikaa suunnistaa ja tehdä tehtäviä, jonka jälkeen piti palata takaisin Origo-luokkaan. Kisan tehtävät ja ohjeistukset olivat englanniksi, ja neljän hengen suunnistusryhmätkin jaettiin niin, että jokaisessa ryhmässä olisi oppilaita molemmista kouluista, jotta oppilaat saisivat samalla harjoitusta englanninkielen puhumiseen. Aikataulu oli tiukka, mutta silti ryhmät saivat käytyä melkein kaikki rastit läpi. Kisailun lopuksi nopeimmin luokkaan ehtineet ryhmät saivat ratkoa vielä visaisia Ubongo 3D-pulmia ennen vastausten tarkistamista.

ubongo
Ubongo 3D:n palat on jaettu niin, että kolmesta palasta muodostuu kaksikerroksinen alue pelilaudalle.