Eläintarhan ala-astelaiset todennäköisyyksien maailmassa

Teksti: Anne Kivistö ja Emma Karjalainen
Kuvat: Emma Karjalainen

Tiistaina 24.5. Eläintarhan ala-astelaiset tulivat Origoon tutustumaan tilastoihin ja todennäköisyyksiin. Vierailu oli osalle oppilaista jo toinen Origossa, joten Exactum oli jo paikkana tuttu.

Aloitimme vierailun pohtimalla loikkivien sammakoiden pulmaa, joka vitosluokkalaisilta onnistui hienosti. Vapaaehtoisia meinasi olla vaikea saada eturiviin, mutta onneksi luokasta löytyi tasan neljä innokasta loikkimaan tuoleille.

Sitten pääsimmekin itse päivän aiheisiin. Tilastoihin tutustuimme tartuntatautipelin merkeissä. Pelin useat kierrokset olivat oppilaille hieman haastavia, joten tilastojen luotettavuus saattoi hieman kärsiä.  Viimeinen vaihe  onnistui parhaiten, vaikka pelin säännöt muuttuivat ja monimutkaistuivat pelin edetessä. Lopuksi saimme  aikaan hienoa pohdintaa siitä, miksi tulokset heittelivät niin paljon kierrosten välillä.

tartunta

Tessun tassujen avulla tutustuimme todennäköisyyksiin ja siihen, kuinka monta sukkaa on kahden väristen sukkien joukosta nostettava, että opettaja ja Tessu-koira saisivat jokaiseen jalkaan saman väriset sukat.

tassut
Kuusi sukkaa nostettu Tessu-koiralle, eikä vieläkään ole saatu neljää samanväristä.

Vierailun lopuksi pohdimme vielä pilvenpiirtäjien ongelmaa, joka olikin jo osalle entuudestaan tuttu. Silti pulmassa riitti pähkäiltävää ennenkuin kaupunki oli valmis.