Ristinollaa monessa ulottuvuudessa

Teksti: Emma Karjalainen ja Maria Larionova
Kuvat: Emma Karjalainen

Torstaina 26.5. Origossa vieraili innostunut ryhmä ysiluokkalaisia Koivusaaren koulusta. Oppilaita oli paikalla 18, mutta opettajatkin osallistuivat kaikkiin aktiviteetteihin, joten ryhmäkoko nousi kahteenkymmeneen. Tämä olikin oikein hyvä juttu sillä päivän ohjelmaksi suunnitellut aktiviteetit sujuivat näin helpommin.

Aluksi simuloitiin tartuntatautien leviämistä rokottamattomassa populaatiossa, jonka jälkeen toistimme kokeen pienemmä määrällä rokotettuja ja lopuksi vielä melkein koko luokan ollessa rokotettuja. Ryhmä toimi simulaatiossa nopeasti ja tehokkaasti, ja 40 minuutin testauksen jälkeen taulukko oli täytetty.

Seuraavaksi  virkistimme muistia pelaamalla pari kierrosta perinteistä ristinollaa ennen siirtymistä torukselle ja kleinin pullolle.

ristinolla
Tavallinen ristinolla pöydällä.

Näytimme oppilaille diasarjan, jossa Flatlandin asukkaat lituskaiset tutkivat maailmansa muotoa. Ristinollapeli kehittyi sitä mukaa, kun lituskaiset selvittivät uusia puolia maailmastaan. Aluksi ristinollaa pelattiin nauhalla, jonka jälkeen selvisi, että maailma on munkkirinkilän muotoinen torus. Lopuksi oppilaiden aivot yritettiin saada solmuun pelaamalla ristinollaa kleinin pullolla. Tässä välissä oppilaat saivat pitää pienen happihyppelyn, sillä ilmanlaatu Origossa oli alkanut heikentyä. Lopuksi askartelimme vielä möbiuksen nauhat, jotka selvensivät kleinin pullon muotoa.

kleininpullolla
Ristinollaa kleinin pullolla.

Lopuksi nostatimme tunnelmaa vielä tilavuushaasteella, jossa oppilaat ja opettajat kisasivat neljän hengen ryhmissä suurimman astian rakentamisesta. Loppumittauksessa ryhmien kilpailuhenkisyys tuli esille, kun yksi ryhmä oli keksinyt käyttää teippiä seinänä. Lopuksi kuitenkin todettiin tämän ryhmän olleen luova ja kekseliäs.